Hatice Kadıoğlu Ateş

ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ

Hatice Kadıoğlu Ateş

Okul başarısında aile çok önemli. Ailesinin desteğini hisseden bireyin başarılı olması için gerekli en önemli faktörlerden biri sağlanmış demek. Öğrenci çalışma alışkanlığını önce ailede kazanır. Okuryazar ailelerin çocuklarının akademik başarısının diğerlerinden daha yüksek olması beklenen bir durum. Çünkü günlük yaşantısında belli zaman aralıklarıyla okuma eyleminde bulunan anne ya da baba çocuğuna da örnek olur. “Oğlum, ödevini yaptın mı?”, “öğretmenin ödev vermedi mi yoksa”, “televizyonun karşısında ders çalışma. Odana git” şeklindeki ifadeler çocuğun çalışma alışkanlığı kazanmasını sağlamaz. Sadece çocuk ve ailesi arasında iletişim engeli oluşturur. Ailenin çocuğuna destek olması için şu öneriler verilebilir:

Günlük tutma alışkanlığı edinin. Anne ya da babasının günlük defterine bir şeyler yazdığının gören çocuk da günlük tutmak isteyecektir. Günlük tutmak anlatma becerisini ifade eder. Küçük yaşlardan itibaren günlük tutan çocuk kendini ifade etme yetersizliği çekmez. İnsanlarla arasında iletişim sorunları olmaz. Hitabeti, konuşması güçlü, kendine güveni yüksek bir birey olur.

Evinize günlük gazete, dergi alın. Yazılarını okuyacak yaşta olmasa bile çocuk gazete ya da dergilerin resimlerine bakarak görsel okuma yapacaktır. Bu da ön okuryazarlık açısından önemlidir. Yurt dışında banyo kitapları bir yaşından önce kullanılmaktadır. Aileler bebeklerin banyo kitaplarının resimlerine bakmalarını sağlayarak görsel hafızalarının da kuvvetlenmelerine yardımcı olurlar. Her resimdeki olay, hayvan ya da şekil ile ilgili konuşarak bebeklerin dinleme becerilerinin gelişmesine olanak sağlarlar.

Yapılan araştırmalar anne karnındaki bebeklerin 7. Aydan itibaren dinleme yetisine sahip olduğunu göstermektedir. Hamile bir annenin bebeğiyle konuşması ona hikâyeler, masallar okuması veya anlatması kuşkusuz bebeğin erken yaşta konuşmasını da sağlayacaktır.

Anne babanın üniversite mezunu olmasına gerek yoktur çocuğunun okul başarısına katkı sağlaması için. Okula giden çocuğuna sabah erkenden kalkıp kahvaltı hazırlayan anne, elinden tutup okulun kapısına kadar ona eşlik eden bana çocuğa şu mesajı verir: “Sen bizim için değerlisin. Senin eğitiminle yakından ilgileniyoruz.”

Pahalı okul kırtasiye malzemelerini satın almak değildir çocuğun başarısına katkı sağlamak. Ona evde huzurlu bir çalışma ortamı oluşturmaktır yapılabilecek en büyük katkı. Annenin temizliği ertelemesi, babanın misafirliğe gelecek akrabalarından bir hafta sonrası için plan yapmasıdır. Sınav zamanı evde huzursuzluk, olağan üstü heyecanlandırıcı ya da şaşırtıcı durumlarla çocuğu karşı karşıya bırakmamaktır çocuğun başarısına katkı sağlamak.

Çocuğunuzun öğretmenleriyle iletişim halinde olun. Okul yöneticileriyle, öğretmenlerle çocuğun gelişimini izlemek ailenin en önemli görevidir. Özellikle okul ve çevresindeki arkadaşlarını takip etmek gerekir.

Veli toplantılarına katılmak çocuğa verilen değerin önemsenmesidir. Belki de haftada sadece bir gün izni olan anne ya da baba kendi özel işlerini yerine getirmeyip oğlu/kızı için okulun yolunu tutacaktır. Anne, babanın veli toplantılarına katılmaması çocuğun gözünde okulun, eğitimin değersiz atfedilmesine sebep olabilir.

Ebeveynler hiçbir zaman çocuğun yanında onun öğretmenini eleştirmemelidirler. Özellikle küçük yaştaki çocuklar için bu bir ikilem olabilir. Öğretmenini seven çocuk annesi, babası ile öğretmeni arasında seçim yapma zorunda kalabilir. Duyuşsal olarak onu rahatsız edecek bu travmatik durumla çocuğu karşı karşıya getirmemek gerekir. Çocuğun öğretmenini sevmemesi bu olumsuz tutumu derslerine, okula yöneltmesine sebep olur. Bu tutum giderek artar ve okumaktan nefret etmeye, okuldan kaçmaya kadar ilerleyebilir.

Çocuğunuzun öğretmeni ile ilgili sorununuzu yanınızda çocuğunuz yokken yalnız olarak öğretmenle görüşüp çözmelisiniz. Unutmayın ki kötülenen öğretmenin itibarı sarsılmaz sizin çocuğunuzun eğitime olan olumlu düşünceleri, duyguları, hayalleri örselenir. Kaybeden önce çocuğunuz sonra siz olursunuz.

Okula başlamak üzere olan çocukların küçük kas becerilerinin gelişmesini sağlamak için onlara bol bol boyama yaptırılmalıdır. Çizgi çalışmaları, küt makasla kesimler yapma, resim çizme onların küçük parmaklarının gelişmesini sağlayacaktır. Böylece kaleme hakim olma becerileri artacak çok çabuk yorulmayacak güzel yazı yazabileceklerdir.

 

 

 

HATİCE KADIOĞLU ATEŞ - TERCÜMEİHÂL

HATİCE KADIOĞLU ATEŞ DİĞER YAZILARI

Yorum Yaz

  154873

-