23 NİSAN 2019 SALI

Ahmet Maraşlı

EĞİTİMDE ÇÖZÜM AMA “NASIL”? – 3

Ahmet Maraşlı

OKUMA SEVGİSİ, BİLİNCİ VE HEYECANI!

O harika neslin yetiştirilmesinin önündeki engellerden biri de okuma sevgisi ve alışkanlığının son derece zayıf oluşudur. Meselenin çeşitli boyutları var.

Okumak nedir, neleri ihata eder?

Kitab'ın sonsuz pencerelerinden insanın kendi yaratılışını, bütün yaratılanları, terbiye eden Allah'ın ikramlarını, bilinen ve bilinmeyen kalemlerle yazmayı, Kitab'ı ve nice kitapları okumak; öncesinden sonrasına, ezelden ebede hayatı, kâinattaki yerimizi okumak değil midir? Peygamber Efendimiz (sav), “Allah'ım! Bana eşyanın hakikatini göster!” buyuruyor.

Bu tefekkürler içinde 1984'te bir şiirde şöyle demiştim:

 

Okumanın aslı budur:

Eşyanın ne olduğudur.

Gel, git; gel, git; birkaç yıl dur,

Nedir sırrı, işi ne ki?..

 

Yoktan yaratan Hâlık'ı gereğince düşünmeden, oraya gelince her şeyiyle düşünmekten kaçarak yapılan okumaya “gerçekçi okuma” denir mi?..

Toplumda her türlü okuma sevgi ve heyecanı yok gibi ve gittikçe daha da azalıyor. Oysa bu sevgi ve heyecan olmadan okuma alışkanlığı olmaz. Öyleyse okuma alışkanlığını önceleyen anlayış daha baştan yanlış, dışarıdan ve yüzeysel bir yaklaşımdır.

Gelen nesillere bu sevgi, ilgi, tecessüs, heyecan ve alışkanlığı kazandırmak için neler yapılmalı?

Kezâ neyi, nasıl okumak gerek?

Nitelikli, verimli, her türlü algı operasyonunu âdeta tersine çevirebilme gücüne sahip, çok yönlü ve alabildiğine üretken bir okuma nasıl olur? Binbir türlü olumsuz câzibe kaynakları karşısında, içten ve dıştan gelen engelleri aşarak, aştırarak, yetişen nesillere nasıl kazandırılabilir?

Onları yetiştirecek eğitimcilere bu güçlü özellikler nasıl kazandırılabilir?

O harika neslin yetiştirilebilmesi için, genel ifadelerden öte, olmazsa olmaz ihtiyaçlarımızdan birisi de, niçini ve nasılıyla okuma sevgisi, bilinci, heyecanı, alışkanlığı ve dinamizmidir.

Bu problem çözülmeden o nesil yetiştirilemez.

“Arayan ve aramasında ısrar eden bulur.” Yani gerçekten isteyen.

Gönülden selam, sevgi, saygı, dua ve dua taleplerimle!..

AHMET MARAŞLI - TERCÜMEİHÂL

1958 yılında Kahramanmaraş’ta doğdu. Resmiyette adı-soyadı Duran Saçmalı’dır. İlkokul ve ortaokulu memleketinde bitirdi. Akşehir Yatılı Öğretmen Okulu ve Marmara Üniversitesi İktisadî ve İdarî Bilimler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun oldu. Öğretmenlikle üniversiteyi birlikte devam ettirdi ve MEB’e bağlı devlet okullarında 6,5 sene öğretmenlik yaptı.İnsanlığın kendisini bulması ve özlenen seviyelere erişebilmesi için en hassas ve dönüştürücü alanın, “insanın ihtiyacı olan çok yönlü gerçek bir eğitim” olduğu ve “yarınların daha çok bugünden yazılacağı” inancı içinde “büyütme” değil “yetiştirme” alanına yoğunlaştı.Kendi çocuklarını yetiştirme gayesiyle başladığı çok yönlü özgün eğitim çalışmalarını; otuz yıla yakın bir çalışma süreci sonunda; insanî, ahlâkî ve manevî değerler öncülüğünde, zekâ ve yetenekleri açıp öğrencilere üstün özellikler ve beceriler kazandırarak, dersleri ve eğitimi daha nitelikli ve kolay hâle getiren ve değişik seviyelere hitap eden sistematik bir model hâline getirdi (Ahmet Maraşlı / Zekâdan Dehaya Eğitim Modeli).Eğitimi; aile, öğretmen, öğrenci, yakın-uzak ve gerçek-sanal çevre ekseninde bir bütün olarak ele alan bu modelin kısmî uygulamalarından bile çok etkileyici sonuçlar ortaya çıktı ve çıkmaya devam ediyor.Ürettiği tekniklerden biri olan Hazırcevaplar (Özgün Cevaplar) Tekniği’nin 1. Kademesi, ilkokul-ortaokul ders kitaplarına girdi, TRT Çocuk’ta çizgi film olarak yayınlandı.Ürettiği bazı tekniklerin, YÖK onaylı ilk çocuk üniversitesi olan Üsküdar Çocuk Üniversitesi’nde, kendisi ve eğitimci ekibi tarafından, kurumun eğitime başlangıç tarihi olan Mart 2013’ten itibaren 6 yıl boyunca “Deha Okulu” başlığı altında eğitimleri verildi.Bazı tekniklerin ilk basamakları ise Küçükçekmece Çocuk Üniversitesi’nde Dinamik Eğitimler Atölyesi adıyla uygulanmaktadır.Eğitim modelinin temel kitabı olan “Zekâdan Dehaya”, Kırklareli Üniversitesi’nde Prof. Dr. Sefa Saygılı tarafından yüksek lisansta ders kitabı olarak okutuldu.Okumayı Sevdirme Projesi kitabı, Samsun-Çarşamba Bulutoğlu Anadolu Lisesi’nin organize ettiği, Millî Eğitim Bakanlığı onaylı, 5 Mayıs 2018 tarihli Liseler Arası Kitap Okuma Yarışması’nda okutulan yedi kitaptan birisi oldu.Okumayı Sevdirme Projesi kitabı, 7-8 Nisan 2018 tarihli Kültür ve Turizm Bakanlığı destekli Okuma Kültürü Çalıştayı’nda Çalıştay Çantasında takdim edildi.TYB (Türkiye Yazarlar Birliği) İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Üyesidir.İstanbul’da ve ülkemizin birçok yerinde aile, eğitimci ve öğrencilere seminerler ve eğitimler vermektedir.İlk ve tek evliliğini 1982 yılında Zehra Hanımla yapmış olup 36 yıllık evli ve dört çocuk babasıdır.Eserleri:Evde Okul, Okulda KaliteKur’ân’ın Diziliş MucizesiOkumayı Sevdirme ProjesiBu Çağda Çocuk YetiştirmekNasılettin HocaDâhilerle YarışalımDemiş Demiş Ne Demiş?Nasreddin Hoca ile Üretici Zekâ EtkinlikleriZekâdan DehayaFıkra Tadında Anne-Baba EğitimiDünyadan Geçerken (Şiir)

AHMET MARAŞLI DİĞER YAZILARI

Yorum Yaz

  068810

-