26 EYLÜL 2020 CUMARTESİ

DELİKSİZ UYKUNUN SIRRI

Türkiye’de 3 kişiden biri, uyku bozuklukları sorunuyla mücadele ediyor. Siz de yatakta döne döne sabahı edenlerdenseniz, alacağınız bazı önlemlerle uykusuzluk probleminizden kurtulabilirsiniz. Peki, sağlıklı uykunun sırı nedir?


DELİKSİZ UYKUNUN SIRRI

Gün boyu yorulan vücudun ve yıpranan sinir sisteminin, yenilenmesi ve dinlenmesi için kendini bakıma aldığı bir zaman dilimi olan uykunun iyi şekilde geçirilmesi, ruhsal ve bedensel dengenin korunması için büyük önem taşıyor. Oysaki gece deliksiz bir uyku çekmek bazılarımız için tam anlamıyla bir hayal. “Rahat bir uyku için odanızın toplu ve sessiz olmasına özen gösterin. Uykunuz geldiği zaman yatağa gidin, karanlıkta uyumaya dikkat edin” diyen Doç. Dr. Emir Ruşen, rahat bir uykuya yardımcı olacak tüyoları paylaştı:

Sağlıklı uykunun kriterleri

Sabahları dinlenmiş bir şekilde uyanıyorsanız, gündüz saatlerini uykunuz gelmeden enerjik bir ruh haliyle geçiriyorsanız, dalgınlığınız, bir konuya odaklanma sorununuz, unutkanlığınız, sinirli bir haliniz yoksa kendinizi halsiz hissetmiyorsanız, gece uykuya dalmakta zorlanmıyorsanız, uykuya daldıktan sonra sık sık uyanmıyorsanız sağlıklı bir uykunuz var demektir.

Sağlıklı bir uyku için bunları yapın

Yatak odanızı dağınık olmasın: Yatak odasının gürültülü, çok eşyalı ve yatağın rahat olmaması uykuyu olumsuz etkiler. O nedenle odanızda fazla eşya bulundurmayın ve sadeleştirin.

Yatak odanızda televizyon bulundurmayın: Yatak odasında sürekli TV izlemek uykunun kalitesini ve periyodunu bozar.

Uykunuz gelmeden yatmaya gitmeyin: ‘Artık uyumak gerekiyor' düşüncesiyle değil de, uyuyacak derecede yorgun olduğunuz zaman yatmaya gidin.

Karanlıkta uyuyun: Işık açıkken uyuma alışkanlığınız yoksa, yattıktan hemen sonra ışıkları söndürün.

Aynı saatte uyanın: Her gün yataktan aynı saatte kalkın.

Yatmadan ılık bir banyo yapın: Akşamın ikinci yarısında yavaş yavaş gevşemeye başlayın. Yatakta gevşeme hareketleri uygulayın. Kaslarınızı gevşettiğinizin farkına varın, hoşunuza giden bir yerde olduğunuzu hayal edin, ya da ılık bir banyo yapın.

Sabahları spor yapın: Kısa süreli bile olsa, her gün sabah saatlerinde düzenli egzersiz yapın. Düzenli egzersizin dinlendirici bir uyku sağlamaya yararı vardır.

Odanın ısısını ayarlayın: Yatak odanızın ısısını rahat edeceğiniz şeklide ayarlayın. Ne çok sıcak ne de soğuk olmamasına özen gösterin.

Yatak odanız sessiz olsun: Uyurken yatak odanızın sessiz olmasını sağlayın.

Ayaklarınızı sıcak tutun: Ayak ve ellerinizi sıcak tutun. Gerekirse yatakta sıcak tutacak çorap ve/veya eldiven giyin.

Saat ve telefon dışarı: Ses çıkaran saat ve cep telefonu gibi aletleri yanınıza almayın.

Süt ve yasemin çayı: Yatmadan birkaç saat önce yasemin çayı, ıhlamur içilip yanında birkaç hafif bisküvi alınabilir; zira yatmadan önce aç olmak da uykuya dalışı olumsuz etkiler.

Doğru yatak ve yastık: Yatağın kalitesi, konforu çok önemlidir. Kişinin durumuna göre yatak ve yastık seçilmeli (sert veya yumuşak ama mutlaka konforu kişiye uygun olmalı).

Yorum Yaz

  787183

-