Çocuklar için ideal bir yaz tatili rehberi
Karneler alındı, bazı yüzlerde tebessüm, bazı yüzlerde hüzün belirdi. Kimi anne babaların gözü karnede ilk önce matematik notunu aradı. Ebeveynlerin az bir kısmı da öğretmenin davranışlarla ilgili değerlendirmelerini inceledi. Çocukların sadece akademik başarıları için değil iyi insan olma ideali için de teşvik edildiği dönemlerde önemli olan davranışlar. Ve nihayet çocukların büyük bir özlem ve hevesle bekledikleri yaz tatilleri başladı.
Peki çocuklar için ideal bir yaz tatili
nasıl olmalıdır?
Araştırma sonuçları yaz
tatilinin çocuklar için bazı olumsuz sonuçlarının da olabileceğini göstermektedir.
Mesela 3588 çocuğun katılımıyla
gerçekleştirilen beş yıllık boylamsal bir araştırma çocukların yaz tatilinde,
okulların açık olduğu döneme göre daha fazla kilo aldıklarını göstermektedir
(Moreno, Johnston ve Woehler, 2013). Dünya Sağlık Örgütü, beş yaş altı 41
milyondan fazla çocuğun ideal kilosundan daha yüksek kiloya sahip olduğunu belirtmektedir
(WHO, 2016). Bugünün ve yakın geleceğin en önemli sağlık sorunlarından biri
muhakkak ki çocukluk obezitesi olacaktır.
Yaz tatilinin çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerinden bir diğeri de tatil sürecinde çocuklarda yaşanan
öğrenme kayıplarıdır. Araştırmalar yaz tatili sürecinde çocukların matematik başarılarında, heceleme
ve okuma becerilerinde (Hayes, 2013; Paechter vd., 2015) gerilemeler olduğunu göstermektedir. Cooper
vd., (1996), yaptıkları araştırmada yaz tatilinin çocukların öğrendikleri
bilgilerin onda biri düzeyinde öğrenme kayıplarına yol açtığını belirtmektedir.
Ülkemizde 9. sınıf öğrencisi 191 çocuğun katılımıyla yapılan bir araştırmanın
sonucunda öğrencilerin yaz tatilinde matematik, edebiyat ve İngilizce
derslerinde öğrenme kaybı yaşadıkları görülmüştür (Sezgin, Erdoğan ve Dağ,
2020).
Araştırmalar, okulların tatil
olduğu dönemlerde çocukların ekran kullanım sürelerinin daha fazla olduğunu
göstermektedir (Staiano, Broyles ve Katzmarzyk, 2015). Amerikan Pediatri
Akademisi, çocukların iki yaşından önce ekran kullanmamasını, iki-beş yaş aralığında
ise günde en fazla bir saat ekran kullanmasını uygun görmektedir. Oysa bugün
çocuklar zamanlarının büyük bir bölümünü dijital oyunlarla geçirmektedirler. 2015
yılında dünya genelinde yaklaşık iki milyar dijital oyun kullanıcısı varken, bu
rakamın 2024 yılına kadar 3,3 milyarın üzerine çıkması beklenmektedir
(Statista, 2022). Ne yazık ki her geçen gün daha fazla çocuk internet oyun
bağımlısı olmaktadır.
Çocukların elbette dinlenmeye, eğlenmeye,
mutlu olmaya hakları var. Fakat bilinçli bir şekilde planlanmadığında ne yazık
ki yaz tatili çocuklar için faydadan çok zarara yol açabilmektedir. Maksadım bu
riske dikkat çekmek ve ebeveynler için bazı yapıcı önerilerde bulunmaktır.
·
Çocuklar beslenme,
uyku düzeni, özbakım becerileri gibi yaşam alışkanlıkları noktasında desteklenmelidir.
·
Çocuklar zamanlarının
büyük bölümünü ekran karşısında geçirmemelidirler. Ekran kullanımı için süre ve
içerik yönünden mutlaka sınırlar ve kurallar belirlenmelidir.
·
Lise ve
üniversiteye giriş sınavlarında giderek önem kazanan okuduğunu anlama
becerisini geliştirmek için düzenli okuma süreleri belirlenebilir hatta imkân
dahilinde tüm aile bireyleri birlikte okuma etkinlikleri yapılabilir.
·
Bilgi ve
beceri eksiklerinin olduğu alanlarda ve derslerde çocuklar ebeveynleri
tarafından desteklenebilir ve bu eksiklerini kapatmaları için çeşitli
çalışmalar yapılabilir.
·
Geleneksel,
devinimli ve akranlarla oynanan oyunlar konusunda çocuklar desteklenebilir.
Oyun terapisinin kurucularından Garry L. Landreth: “Kuşlar uçar, balıklar yüzer, çocuklar oynar” ifadesiyle, oyunun
çocuklar için önemini ifade etmektedir.
·
Çocukların güvenli
ilişkilere, olumlu çocukluk anılarına ve pozitif deneyimlere sahip olmaları
için aile üyeleriyle birlikte yapılan etkinlikler son derece önemlidir.
Dolayısıyla tüm aile üyelerinin bir
arada olduğu ortak etkinlikler planlanabilir.
·
Çocuklarla
birlikte müzeler, ormanlar, tabiat
parkları ve doğal güzellikleri olan yerler ziyaret edilebilir.
·
Çocuklar kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklere katılımları
noktasında teşvik edilebilir.
·
Gelişim bir
bütündür ve çocukların fiziksel, bilişsel veya dil gelişimleri kadar ahlaki
gelişimleri de önemlidir. Çocuklar, ahlaki
gelişimlerinin desteklenmesi, din ve maneviyata ilişkin bilgileri ve ibadetleri
öğrenmeleri için Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından açılan yaz Kur’an
kurslarına katılımları noktasında teşvik edilebilir.
Bu öneri listesini uzatmak mümkün fakat
hepsinden önemlisi çocukların, çocukluk sevincini ve neşesini doyasıya
yaşayacakları bir yaz tatili deneyimlerinin olmasıdır. Umarım tüm çocukların
böyle bir imkânı olur. Umarım çocuklar yeniden çocuk olabilirler. Sevgili
çocuklara ve değerli öğretmenlerimize güzel bir yaz tatili dilerim.
Vesselam…