04 Eylül 2015

Düşük tiraja çözüm internette

Düşük tiraja çözüm internette

Tiraj konusunda daha mütevazı istatistikleri olan gazetelerin bu durumu internet ortamında değiştirebilmek için yapabilecekleri önemli hamleler var.

Geçtiğimiz haftanın gazete titajlarına şöyle bir göz gezdirdim. Yukarıdan aşağıya tiraj durumuna baktığımda  “iyi ki internet var” diye düşündüm.

Neden böyle düşündüğümü anlatmaya çalışayım...

Çünkü, internet dünyasının kendine özgü koşulları ve de enstrümanları var. Bu enstrümanlar iyi kullanıldığında gazetelerin tiraj tablosunu baştan aşağı değiştirmek mümkün. En azından zirve ile aradaki farkı ciddi bir biçimde kapatmak internet dünyasında gerçekleşebilecek bir durum.

Medyada etkinliğin sadece tiraj ile ölçülmediğinin farkındayım. Ama yine de çok kişiye ulaşmak her medyanın dileği. Ayrıca internette trafiği arttırmak reklam gelirleri açısından oldukça cazip.

Evet, internet bize yazılı basındaki tiraj sonuçlarını olumlu anlamda değiştirmek için iyi bir rövaş imkanı sunuyor. Tek yapılması gereken internetin kendine özgü enstrümanlarını iyi kullanmak. Orta ve uzun vadede zirveyi zorlayan bir haber sitesine dönüşmek mümkün. Yani mütevazı tirajlara sahip gazeteler internette bu durumu pekala telafi edebilirler demek istiyorum.

Google'ın dilini çözmek şart

Bunun için yapılabilecek belli başlı hamleler var:

1-İnternette Google ile barışık bir yayıncılık anlayışı yüksek trafik için şart. SEO (Search Engine Optimization) denilen kavram tıklanma sayısı açısından çok önemli. Kavramın Türkçe karşılığı “Arama Motoru Optimizasyonu”. Yani Türkiye'deki hatta dili Türkçe olan dünyaya dağılmış milyonlarca kullanıcının başucu kılvuzu durumundaki arama motorlarında(özellikle de Google) ilk sıralarda çıkmak yüksek trafik açısından hayati önem taşıyor.

Gazetelerin, internet versiyonları için SEO uzmanı istihdam etmeleri yüksek hit elde etmek için gerekli. SEO uzmanı ile içerik giren editörlerin koordineli olmaları sonuç almada oldukça etkili olacaktır. Çünkü, Google aramalarında ilk sayfada hatta ilk sırada çıkmak sitenin hitini katlayacaktır. SEO uzmanının kılavuzluğunda habere uygun başlık atmak ve metni Google aramalarına daha uyumlu hale getirmek hayati önem taşıyor. Başlık demişken şunu belirtmekte fayda var. Gazetede çok afiili duran bir başlık internette hiçbir anlam ifade etmeyebilir. Atılan başlığın Google'da arama yapan kullanıcıların bulabileceği türden olması lazım.

Backlink (bir sitenin başka bir siteye link vermesi) gibi konularda da SEO'cunun katkıları olacaktır. Dost sitelerin kendi aralarındaki backlink paylaşımı da karşılıklı fayda sağlayacaktır.

Güncele ve gündeme dikkat!

2- O gün internet kullanıcılarının Türkiye genelinde arama yapması muhtemel olan; siyasetten eğitime, sağlıktan spora varıncaya kadar gündem mutlaka önceden gün gün belirlenmeli ve günü gelen başlıkla ilgili haber içeriği doyurucu bir bilgilendirme ile girilmelidir.

Örneğin, Türkiye genelini ilgilendiren sınav sonuçları, sınav bilgileri; önemli bir spor müsabakasıyla ilgili gelişme haberleri atlanmamalı.

7 Haziran seçimlerinden sonra Türkiye'nin gündemine giren “Koalisyon” kelimesinin o dönemde Google'da en çok aranan kelimeler arasına girdiğini hatırlatmak isterim. O dönemde ilk olarak “koalisyon nedir” başlığı ile siteye içerik girenlerin ne kadar doğru bir hamle yaptığını takdir etmek lazım.

Sosyal medya olmadan asla!

3-Sosyal medya yönetimi de internette yüksek hit için kuıllanılan diğer bir enstrüman. Her sosyal medyanın kendine özgü nitelikleri, amiyane tabiriyle raconu var. Örneğin, Facebook'ta ya da Twitter'da paylaşım yapmanın farklı yönleri söz konusu. Facebook'ta daha seyrek paylaşım yapmak esasken Twitter'da nisbeten daha sık paylaşım yapmak gerekiyor.

Yine, Twitter'ın arama motorundan dolayı haberin başlığı bu arama mantığına göre atılmalı mesela...

Sosyal medyanın niteliklerine uygun paylaşımlar yapmak; bu paylaşımları küçük çaplı da olsa kampanyalarla desteklemek istenilen sonucu almak için önemli. Yüksek takipçili hesaplardan link paylaşımı sitenin hitine doğrudan katkısı var. Bu iş için de ayrıca sosyal medya yönetimiyle ilgili nüanslara vakıf eleman istihdam edilmeli.

Cep telefonu kullanıcıları ihmal edilmemeli

4-İnternete akıllı cep telefonundan girişlerin çok arttığı bir şu zamanda kullanılan temanın mobil uyumlu olması nerdeyse bir zorunluluk gibi kabul edilmeli. Çünkü Google, web sitelerinde mobil uyumunu önemli bir standart olarak görüyor. Mobil uyumlu olmayan  web siteleri artık aramalarda oldukça gerilerde kalıyor.

Buna ek olarak milyonlarca akıllı cep telefonu kullanıcısı için “cep”uygulamasına sahip olmak da kurumsal bir standart olarak öne çıkıyor.

5-”Google News” ve “Play Gazetelik” platformlarında yer almayı da yine yüksek hit için asla atlanmaması gereken hamleler olarak değerlendirmek gerekiyor.

Sonuç itibarıyla internet yayıncılığının olmazsa olmazları var. İddialı bir duruma gelebilmek için bu enstrümanları bir bütün olarak görmek ve bunların gereğini yapmak en ideal çözüm. Ancak bu sayede tiraj sorunu yaşayan gazeteler yayıncılıkta daha avantajlı bir pozisyon yakalayabilirler.