10 Şubat 2020

Güven damgası

Daha önce de bahsettiğim gibi E-ticaret'te en önemli ilke güven vermektir. Ticaret Bakanlığımız bu ilkeyi artık bir standarda bağladı ve e-ticaret sitelerine, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) vasıtası ile "güven damgası" vermeye başladı.

E-ticarette güven damgası, " asgari güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarına uyan hizmet sağlayıcılarına verilen elektronik işaret" olarak tanımlanmakta. Yani rahatça girip alışveriş yapılabilinen, müşterisine asgari hizmetleri sağlayan, ödemelere ve kişisel verilerin korunmasına karşı tedbirleri almış, asgari güvenlik sağlayan siteleri, diğer sitelerden ayırmak için kullanılan bir kıstas olarak görebilirsiniz.

Bu sistemle belirli aralıklarla sitelere girilerek güvenlik testleri yapılacak, açık varsa düzeltilecek yada güvenlik damgası lisansları iptal edilecek.

Fakat bunun yanında TOBB, Güven damgası verilen sitelere hiç bir şekilde garantör veya kefil olmuyor. Buradaki satılan ürünlerin kalitesinden, fiyatından, ölçülerinden, gönderiminden tamamen sitenin kendisi mesul.

Uygulama sayesinde müşterilerin site ile iletişim kurmaları, iade ve şikayet konusunda ilgili birime ulaşabilmeleri, sorunların çözümü hususunda gerekli hassasiyetlerin yerine getirilmesi sağlanacak.

Çevrim içi şikayet sistemi uygulanacak. Bu sistem sayesinde alıcı ile satıcı arasında çıkan uyuşmazlıklar hızla çözülecek.

Şimdilik 12 firmaya verildi. Hangilerinin olduğunu görmek için guvendamgasi.org.tr adresinden inceleyebilirsiniz. Damga verilen e-ticaret siteleri damganın logosunu kendi sitelerinde yayınlıyorlar. Müşterileri logoya tıklayarak doğruluğunu teyit edebiliyor.

Artık bundan sonra alıcılar, bu logoyu gördüklerinde karşılarında gerçekten güvenilir, ilgili, adresi ve iletişim bilgileri olan, müşterisinin haklarını gözeten, belirli kaliteyi ve güvenliği sağlayan e-ticaret sitesi olduğunu bileceklerdir.

Ticaret Bakanı Ruhsan Pekcan "yapılan araştırmalar interneti kullanan vatandaşlarımızın yüzde 45'inin ödeme sistemlerine duyulan güvensizlik ve gizlilik konusunda e-ticarete yanaşmadığı, yüzde 27'sinin ise iade ve şikayetlerin değerlendirilmesi konusunda karşılaşabileceği zorlukları dikkate alarak elektronik ticarete yanaşmadığını göstermektedir.

Bu durumda elektronik ticarette güven ortamının tesis edilmesi ve tüketiciye güven algısının oluşturulması için bu sistemi hayata geçirdik" ifadesinde bulundu.

Bunun yanında  bu damgaya başvurmak zorunlu değil. Başvurmak için gerekli ücretin yatırılması gerekiyor. Yani başvurmayan siteler güvensiz olarak anlaşılmamalı. Fakat bu işe bir standardın gelmesi şarttı. Umarım en kısa zamanda tüm siteler başvurur.  

Sonuç olarak yerinde bir uygulama oldu. Her yıl yüzde 30-40 büyüyen bir sektörün sekteye uğramaması için böyle bir kıstas gerekliydi.

Sevgiyle kalın.