23 Nisan 2022

İstanbul'da yabancı mimarlar ve yaptıkları eserler

İstanbul’da geleneksel mimari eğitimin kapatılması sonrası, İstanbul’da yapılan eserlerde artık tasavvufi izler ya da manevi motifler yerine batı tarzı ve mitolojik motifler ön plana çıkmaya başladı. Dolmabahçe Camiinde ve Fatih Hırka-i Şerif Camiinde bu motifleri bol bol görebiliriz. Bezm-i Alem Valide Sultan yaptırdığı kendi adıyla bilinen Camiinin minarelerine nazar boncuğu şeklinde bir motif konması için Mimar Garabat Balyan’a rica ediyor. Valide Sultan minarelerin farklı olmasını ve caminin nazara karşı da bir sembol konmasını istemişti. Okantüs ağacının yaprakları dikenli olması nedeniyle binaları kötülüklerden ve uğursuzluklardan koruması için tarih boyunca bolca kullanıldığından bu camide de nazar boncuğu yerine kullanılır.

120 seneden fazla aynı sülaleden mimar çıktı.

Krikor Balyan

Garaber Amira Balyan

Nigogos Balyan

Sarki Balyan

Hagop Balyan

Simon Balyan

Levon Bey Balyan

Raimond D’Aronco

Bedros Kalfa Azaryan

Hovsep Aznavuryan

İşte balyan sülalesinin yaptığı eserler

Dolmabahçe Sarayından sonra
Küçük Mecidiye Camii(1843)
Ihlamur Kasrı (1849)
Dolmabahçe Camii, diğer adıyla Bezm-i Alem Valide Sultan Camii (1852–1854)
Adile Sultan Kasrı, Validebağ (1853)
Ortaköy Camii, babası Garabet Amira Balyan ile birlikte(1854)
Küçüksu Kasrı, diğer adıyla Göksu Kasrı (1857)
Beylerbeyi Sarayı,
Beşiktaş Makruhyan Ermeni Okulu(1866)

Çırağan Sarayı(1863- 1871)

Pertevniyal Valide Sultan Camii, (1871),

ZeytinburnuBarut Fabrikası (1874),

Akaretler Sıra Evleri138 daireli evler (1874)

Harbiye Nezareti, bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Taşkışla binası

Mekteb-i Tıbbiye, bugünkü Galatasaray Lisesi’nin binası

Maçka Silahhanesi, İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Yabancı Diller Yüksekokulu

Gümüşsuyu Kışlası

Malta köşkü

Hekimbaşı Av köşkü

BaltalimanıYalısı

Galatasaray Adası’ ndan eski köşk

Adile Sultan Sarayı(Kandilli)

Yıldız SarayıBüyük Mabeyin Binası

Çadır Köşkü, Malta Köşkü

Şale Kasrı(2. kısım)

Çit Kasrı

Çağlayan Kasrı (Kağıthane)

AyazağaKöşkü (Maslak)

Kalender Köşkü

Zincirlikuyu Kasrı(ISOV Yapı Meslek Lisesi binası)

Tokat Köşkü (Beykoz)

Alemdağ Av Köşkü

AbdülazizAv köşkleri (Validebağ ve Ayazağa)

Sultan Çiftliği Köşkü (İzmit)

KâğıthaneCamii

Bahariye Nezareti

MaçkaKarakolhanesi

Hamidiye Saat Kulesi(Dikran Kalfa Cüberyan ile birlikte)

Ümraniye Hekimbaşı Av Köşkü

Çırağan Sarayı Haremi (Şimdiki Beşiktaş Anadolu Lisesi)

Ermeni Hastanesi

Raimondo D’Aronco

Art Nouvea tarzında eserler tasarlayan İtalyan Mimar, 16 yıl saray mimarlığı yapmıştır. Kuledibi ‘ndeki Laleli Çeşme de D’Aronco’nun izlerini taşır. 1894 İstanbul Depremi’nde zarar gören Galata’daki Aziziye Karakolu’nu da onaran isimdir.

Önemli eserleri arasında Arnavutköy’de Mehmed Memduh Paşa yalısının kütüphane ve koleksiyon salonu.

Galata’da mescit.

Kireçburnu’nda Cemil Bey Evi.

Beşiktaş’taŞeyh Zafirtürbesi.

Tarabya’da İtalyan Büyükelçiliği binası

Şişli Etfal Hastanesi Saat Kulesi

Yıldız yokuşu üstünde türbe, çeşme ve kütüphane

Kaynak:

http://www.restoraturk.com/index.php/mimarlik/304-osmanli-da-mimarlarin-yetisme-ve-orgut-duzeni

https://www.sanatinyolculugu.com/osmanli-mimarlari-i/

https://www.egeyapi.com/en/blog/trend/gecmisin-izleri-klasik-osmanli-mimarisi

https://www.fikriyat.com/galeri/tarih/osmanlinin-essiz-