İstanbul'da yabancı mimarlar ve yaptıkları eserler
İstanbul’da geleneksel mimari eğitimin kapatılması sonrası, İstanbul’da yapılan eserlerde artık tasavvufi izler ya da manevi motifler yerine batı tarzı ve mitolojik motifler ön plana çıkmaya başladı. Dolmabahçe Camiinde ve Fatih Hırka-i Şerif Camiinde bu motifleri bol bol görebiliriz. Bezm-i Alem Valide Sultan yaptırdığı kendi adıyla bilinen Camiinin minarelerine nazar boncuğu şeklinde bir motif konması için Mimar Garabat Balyan’a rica ediyor. Valide Sultan minarelerin farklı olmasını ve caminin nazara karşı da bir sembol konmasını istemişti. Okantüs ağacının yaprakları dikenli olması nedeniyle binaları kötülüklerden ve uğursuzluklardan koruması için tarih boyunca bolca kullanıldığından bu camide de nazar boncuğu yerine kullanılır.
120 seneden fazla aynı sülaleden
mimar çıktı.
Krikor Balyan
Garaber Amira Balyan
Nigogos Balyan
Sarki Balyan
Hagop Balyan
Simon Balyan
Levon Bey Balyan
Raimond D’Aronco
Bedros Kalfa Azaryan
Hovsep Aznavuryan
İşte balyan sülalesinin yaptığı eserler
Dolmabahçe Sarayından sonra
Küçük
Mecidiye Camii(1843)
Ihlamur Kasrı (1849)
Dolmabahçe Camii,
diğer adıyla Bezm-i Alem Valide Sultan Camii (1852–1854)
Adile
Sultan Kasrı, Validebağ (1853)
Ortaköy Camii, babası Garabet
Amira Balyan ile birlikte(1854)
Küçüksu Kasrı, diğer adıyla
Göksu Kasrı (1857)
Beylerbeyi Sarayı,
Beşiktaş Makruhyan
Ermeni Okulu(1866)
Çırağan Sarayı(1863- 1871)
Pertevniyal Valide Sultan Camii, (1871),
ZeytinburnuBarut Fabrikası (1874),
Akaretler Sıra Evleri138 daireli evler (1874)
Harbiye Nezareti, bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Taşkışla binası
Mekteb-i Tıbbiye, bugünkü Galatasaray Lisesi’nin binası
Maçka Silahhanesi, İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Yabancı Diller Yüksekokulu
Gümüşsuyu Kışlası
Malta köşkü
Hekimbaşı Av köşkü
BaltalimanıYalısı
Galatasaray Adası’ ndan eski köşk
Adile Sultan Sarayı(Kandilli)
Yıldız SarayıBüyük Mabeyin Binası
Çadır Köşkü, Malta Köşkü
Şale Kasrı(2. kısım)
Çit Kasrı
Çağlayan Kasrı (Kağıthane)
AyazağaKöşkü (Maslak)
Kalender Köşkü
Zincirlikuyu Kasrı(ISOV Yapı Meslek Lisesi binası)
Tokat Köşkü (Beykoz)
Alemdağ Av Köşkü
AbdülazizAv köşkleri (Validebağ ve Ayazağa)
Sultan Çiftliği Köşkü (İzmit)
KâğıthaneCamii
Bahariye Nezareti
MaçkaKarakolhanesi
Hamidiye Saat Kulesi(Dikran Kalfa Cüberyan ile birlikte)
Ümraniye Hekimbaşı Av Köşkü
Çırağan Sarayı Haremi (Şimdiki Beşiktaş Anadolu Lisesi)
Ermeni Hastanesi
Raimondo D’Aronco
Art Nouvea tarzında eserler tasarlayan İtalyan Mimar, 16 yıl saray mimarlığı yapmıştır. Kuledibi ‘ndeki Laleli Çeşme de D’Aronco’nun izlerini taşır. 1894 İstanbul Depremi’nde zarar gören Galata’daki Aziziye Karakolu’nu da onaran isimdir.
Önemli eserleri arasında Arnavutköy’de Mehmed Memduh Paşa yalısının kütüphane ve koleksiyon salonu.
Galata’da mescit.
Kireçburnu’nda Cemil Bey Evi.
Beşiktaş’taŞeyh Zafirtürbesi.
Tarabya’da İtalyan Büyükelçiliği binası
Şişli Etfal Hastanesi Saat Kulesi
Yıldız yokuşu üstünde türbe, çeşme ve kütüphane
Kaynak:
http://www.restoraturk.com/index.php/mimarlik/304-osmanli-da-mimarlarin-yetisme-ve-orgut-duzeni
https://www.sanatinyolculugu.com/osmanli-mimarlari-i/
https://www.egeyapi.com/en/blog/trend/gecmisin-izleri-klasik-osmanli-mimarisi