KİM SUÇLU?
Pandemi öncesi bir ortaokulun 6. sınıf veli toplantısı klasik toplantılardan biraz farklı geçmişti. Sebebi ise çocuğu düşük not alan bir velinin oldukça gergin bir şekilde suçlu aramasıydı. Toplantı olağan seyrinde devam ederken matematik öğretmeni katılan öğrencilerin anne, babalarına şunları söyledi:
Sevgili ebeveynler, bildiğiniz üzere
8 .sınıfın sonunda yapılacak olan sınav yeni nesil dediğimiz sorulardan oluşacak.
Bu nedenle çocuklarımıza yeni sisteme şimdiden alışmaları için bu tür sorulara
ağırlık veriyorum. Bu nedenle zorlanabiliyorlar. Bu durum notlarına da etki
etmiş olabilir. Şu zamana kadar klasik sorulara alıştıkları için bocalama
durumları normal fakat ilerde yararını fazlasıyla göreceklerdir gibi yapıcı cümleler
kuruyordu. Tabi ki gergin olan veli sadece nota odaklandığından, aslında
kızdığı konu için ilerde teşekkür edeceğinin farkında olmayarak öğretmene sert
bir üslupla; ‘hocam benim çocuğumun ders notu 90’larda iken şuan 60’lara düştü’
diyordu. Aslında bu sitemin açıklamasını öğretmen toplantı başında yapmıştı.
Elbette her veli çocuğunun iyi not almasını isteyecektir en doğal hakları fakat
ileriye dönük atılan sağlam bir adımı görmezden gelip sadece nicel verilere
odaklanmak pek doğru olmayacaktır. Bu toplantı esnasında öğretmen de veli de
haklı çünkü alışılagelmiş bir ezberci eğitim söz konusu. Derdimiz haklı haksız da
aramak olmayacak zaten. Bu tür diyalogların bir daha yaşanmaması için neler
yapılmalı ya da neler yapılıyor biraz onlardan değinelim.
Değerli okurlar bildiğiniz üzere
yaklaşık 2 senedir Yeni Nesil Soru diye bir kavram var zihinlerde. Sorun ortaokul
son sınıfa gelene kadar öğrencilerin klasik sorularla testlere tabi tutulması
ve son sene akıl ve mantığın daha fazla kullanıldığı yeni nesil sorularla
karşılaşmaları. Bu durum alt yapısı iyi olmayan öğrenciler için kolay değil.
Adaptasyon süreci olacak. Sisteme alışması için daha çok efor sarfedecek. Çok
yönlü düşünmesi gerekecek vs. Öğrenciler açısından durum özetle bu şekilde.
Peki öğretmenler açısından sorun yahut çözüm var mı?
Öğretmenler de yeni nesil soruları
beğenmiş olmalı. Burada problem olmadığını düşünüyorum fakat mezun oldukları
üniversitelerde yeni nesil sorulara yönelik bir ders içeriğinin ya da
çalışmanın olmadığını bir eğitimci olarak biliyorum. Durum böyleyken
öğretmenler yeni nesil sorulara karşılık eski nesil olmuş oluyor. Teşbihte hata
olmaz diyerek öğretmenlerimizin de bu anlamdaki mağduriyetlerini dile
getirmeliyim. Eski nesil öğretmen dememde ki sebep şu. Öğretmenler soruları bir
şekilde çözebilirler ama öğrenciye ders işleyişi bakımından yaklaşımları nasıl
olmalı bununla ilgili bir eğitim planı yapılmadı. Eski sistemde mezun olan
öğretmenler adapte olup bir şekilde
sisteme ayak uyduracaklar fakat bundan
sonra öğretmen olmak isteyen adaylar için bir hazırlık var mı? Umuyorum ki üniversitelerdeki ilgili
bölümlerde yeni sınav sistemine uygun ders içerikleri oluşturulur. Yapılacak
olan bu çalışma hem öğrenciyi hem veliyi hem de öğretmenleri rahatlatmış
olacak. Üniversitelere de çok iş düşüyor. İvedi bir şekilde yeni sistemlerle
entegreli biçimde plan ve programlar hayata geçirilmeli. Bu konuda MEB’in çalışmaları ve öngörüsü ne
bu da oldukça önemli.
* * * * *
Milli Eğitim Bakanımız Ziya Selçuk yeni nesil sorular ve beraberinde
getirdiği sorunlar üzerine yakın bir
zamanda bir açıklama yaptı. Hazırlanan örnek soruların ortalama sorular
olmadığını ve madde güçlük endeksi zor olan sorular olduğunu belirtti. Çözüm
olarak uzun olan soruların metinleri azaltıldı dedi. İlkokul 4’lerle ilgili de
bir paket hazırlanacağını söyleyerek bu işin ilkokul 4’ten itibaren
başlayacağını ve böylelikle öğretmenlerin de soruları gördükten sonra ders
işleyiş yaklaşımlarını dönüştürmelerini bekliyoruz. Böylece ölçme kültürünün de
değişmesini umuyoruz dedi. Milli Eğitim Bakanı da bu açıklamasıyla öğretmenin
yaptığı çalışmayı destekler oldu. Buradan anlamamız gerekir ki bu iş sadece
MEB’in değil koordineli bir şekilde üniversitelerdeki ilgili bölümlerin de işi.
Yeni yaklaşımlar ve yeni planlar hayata geçirilmeli. Şimdi haklı haksızı değil
de doğruyu anlama zamanı. Yeni nesil sorular için yeni nesil bir eğitim planı,
yükleniyor…