Kim suçlu?
Pandemi öncesi bir ortaokulun 6. sınıf veli toplantısı klasik toplantılardan biraz farklı geçmişti. Sebebi ise çocuğu düşük not alan bir velinin oldukça gergin bir şekilde suçlu aramasıydı. Toplantı olağan seyrinde devam ederken matematik öğretmeni katılan öğrencilerin anne, babalarına şunları söyledi:
Sevgili ebeveynler, bildiğiniz üzere 8 .sınıfın sonunda
yapılacak olan sınav yeni nesil dediğimiz sorulardan oluşacak. Bu nedenle
çocuklarımıza yeni sisteme şimdiden alışmaları için bu tür sorulara ağırlık
veriyorum. Bu nedenle zorlanabiliyorlar. Bu durum notlarına da etki etmiş
olabilir. Şu zamana kadar klasik sorulara alıştıkları için bocalama durumları
normal fakat ilerde yararını fazlasıyla
göreceklerdir gibi yapıcı cümleler kuruyordu. Tabi ki gergin olan veli sadece
nota odaklandığından, aslında kızdığı konu için ilerde teşekkür edeceğinin
farkında olmayarak öğretmene sert bir üslupla; ‘hocam benim çocuğumun ders notu
90’larda iken şuan 60’lara düştü’ diyordu. Aslında bu sitemin açıklamasını
öğretmen toplantı başında yapmıştı. Elbette her veli çocuğunun iyi not almasını
isteyecektir en doğal hakları fakat ileriye dönük atılan sağlam bir adımı
görmezden gelip sadece nicel verilere odaklanmak pek doğru olmayacaktır. Bu
toplantı esnasında öğretmen de veli de haklı çünkü alışılagelmiş bir ezberci
eğitim söz konusu. Derdimiz haklı haksız da aramak olmayacak zaten. Bu tür
diyalogların bir daha yaşanmaması için neler yapılmalı ya da neler yapılıyor
biraz onlardan değinelim.
Değerli okurlar bildiğiniz üzere yaklaşık 2 senedir Yeni Nesil Soru diye bir kavram var zihinlerde. Sorun ortaokul
son sınıfa gelene kadar öğrencilerin klasik sorularla testlere tabi tutulması
ve son sene akıl ve mantığın daha fazla kullanıldığı yeni nesil sorularla
karşılaşmaları. Bu durum alt yapısı iyi olmayan öğrenciler için kolay değil.
Adaptasyon süreci olacak. Sisteme alışması için daha çok efor sarfedecek. Çok
yönlü düşünmesi gerekecek vs. Öğrenciler açısından durum özetle bu şekilde.
Peki öğretmenler açısından sorun yahut çözüm var mı?
Öğretmenler de yeni nesil soruları beğenmiş olmalı. Burada
problem olmadığını düşünüyorum fakat mezun oldukları üniversitelerde yeni nesil
sorulara yönelik bir ders içeriğinin ya da çalışmanın olmadığını bir eğitimci
olarak biliyorum. Durum böyleyken öğretmenler yeni nesil sorulara karşılık eski
nesil olmuş oluyor. Teşbihte hata olmaz diyerek öğretmenlerimizin de bu
anlamdaki mağduriyetlerini dile getirmeliyim. Eski nesil öğretmen dememde ki
sebep şu. Öğretmenler soruları bir şekilde çözebilirler ama öğrenciye ders
işleyişi bakımından yaklaşımları nasıl olmalı bununla ilgili bir eğitim planı
yapılmadı. Eski sistemde mezun olan öğretmenler adapte olup bir şekilde sisteme ayak
uyduracaklar fakat bundan sonra öğretmen
olmak isteyen adaylar için bir hazırlık var mı? Umuyorum ki üniversitelerdeki ilgili
bölümlerde yeni sınav sistemine uygun ders içerikleri oluşturulur. Yapılacak
olan bu çalışma hem öğrenciyi hem veliyi hem de öğretmenleri rahatlatmış
olacak. Üniversitelere de çok iş düşüyor. İvedi bir şekilde yeni sistemlerle
entegreli biçimde plan ve programlar hayata geçirilmeli. Bu konuda MEB’in çalışmaları ve öngörüsü ne
bu da oldukça önemli.
* * * * *
Milli Eğitim Bakanımız Ziya Selçuk yeni nesil sorular ve beraberinde
getirdiği sorunlar üzerine yakın bir
zamanda bir açıklama yaptı. Hazırlanan örnek soruların ortalama sorular
olmadığını ve madde güçlük endeksi zor olan sorular olduğunu belirtti. Çözüm
olarak uzun olan soruların metinleri azaltıldı dedi. İlkokul 4’lerle ilgili de
bir paket hazırlanacağını söyleyerek bu işin ilkokul 4’ten itibaren
başlayacağını ve böylelikle öğretmenlerin de soruları gördükten sonra ders
işleyiş yaklaşımlarını dönüştürmelerini bekliyoruz. Böylece ölçme kültürünün de
değişmesini umuyoruz dedi. Milli Eğitim Bakanı da bu açıklamasıyla öğretmenin
yaptığı çalışmayı destekler oldu. Buradan anlamamız gerekir ki bu iş sadece
MEB’in değil koordineli bir şekilde üniversitelerdeki ilgili bölümlerin de işi.
Yeni yaklaşımlar ve yeni planlar hayata geçirilmeli. Şimdi haklı haksızı değil
de doğruyu anlama zamanı. Yeni nesil sorular için yeni nesil bir eğitim planı,
yükleniyor…