Kitap seçimimizin kısa tarihi
İster okumayı öğrenme (okuryazar olma) noktasında ister okuma kültürü ve alışkanlığı noktasında olsun, okuma belli bir süreç dâhilinde gerçekleşir. Mezkûr sürecin etkili olarak yürümesini sağlayan unsurlardan biri de okunacak materyalin (kitap, dergi, dijital materyal vb.) seçimiyle ilgilidir. Günümüzde bu seçimi etkileyen ortamların başında multimedya (internet, sosyal medya vb.) gelir. Nitekim bazı araştırmalarda sosyal medya kullananların diğerlerine göre daha çok kitap okuduğu tespit edilmiştir.
Orhan Okay, 1940’lı yıllarda Millî Eğitim
Bakanı Hasan Ali Yücel’in öncülük ettiği ve ağırlığını Batı edebiyat ve düşünce
eserlerinin oluşturduğu klasiklerin Türkçeye çevrilerek yayınlanmasıyla
1950’den sonra Tevfik İleri’nin Millî Eğitim Bakanlığı döneminde “Türk Kültür
Eserleri” adıyla Doğu kültürüne ait eserlerin yayınlanmasının o dönemde “iyi
bir okuma atmosferi” oluşturduğunu dile getirir. Yine Orhan Hoca, daha sonra
1970’lere doğru, önceki iki deneyimin birikimiyle yerli ve yabancı kaynaklı
eserlerin yayınını esas alan “1000 Temel Eser” çalışmasıyla bunun devamında
ortaya konan “1001 Temel Eser” adı altındaki Tercüman gazetesine ait bir dizi
yayın faaliyetinin de kayda değer olduğunu belirtir.
Son dönemde ise Millî Eğitim Bakanlığı
tarafından 2004 yılında lise öğrencileri için, 2005 yılında da ilköğretim
öğrencileri için “100 Temel Eser” kitap listeleri hazırlanmış ve birer
genelgeyle öğretmenlerden bu kitapları öğrencilerine okutmaları istenmişti. Her
ne kadar muhataplar mezkûr eserlerin temininde bir takım sorunlar (ekonomik,
telif hakkı vb.) yaşamış olsalar da bu çalışmaların da diğerleri gibi
Türkiye’nin okuma kültürüne katkı sağladığı düşünülür. Nitekim 2000’li yılların
başında 6000 civarında olan yıllık basılan kitap sayısı 2021 yılında 80.000
rakamına dayanmıştır (TÜİK, 2022). Buna ek olarak Oku-Yay platformunun 2019
yılı araştırmasına göre son on yılda Türkiye’de kitap okuma oranında ciddi bir
artış tespit edilmiştir. Ancak MEB tarafından mezkûr kitap listesi çalışmalarına
2018 yılında son verildi. Hâlbuki kitap temini sorunlarının giderilmesi başta
olmak üzere gerekiyorsa liste güncellemesinin yapılması, yine daha öncekilerde
olduğu gibi “500 Temel Eser” veya “1000 Temel Eser” gibi kitap sayısının artırılması
ve basım-yayımının yapılarak okullarla / öğrencilerle buluşturulmasının neden
düşünülmediği merak konusudur.
Kitap
seçimiyle ilgili sık başvurulan tercihlerden biri de kitap tavsiyeleridir. Çeşitli
araştırmalarda bireylerin tavsiye üzerine kitap okuduğu ortaya konulmuştur. Bu veriden
yola çıkılarak çeşitli bilimsel araştırmalar yoluyla; edebiyat dergileri veya bazı
kişiler (yazar, şair, akademisyen vb.) tarafından ya da bazı dernek ve kurumlar
(okuma dernekleri, özel okullar gibi) yoluyla kitap önerilerinde
bulunulmaktadır. Bilimsel yolla yapılan ilk çalışma bendeniz tarafından Türkçe
öğretmenleri / öğretmen adayları için hazırlanmıştır. Türkçe öğretmenliği
programında görevli öğretim üyeleri ve Türkçe öğretmenleriyle görüşülerek
belirlenen mezkûr kitap listesinde 100 esere yer verilmiştir. Bu kitaplardan
ilk 10’u şu şekildedir:
Türkçenin
Zenginlikleri İncelikleri (Doğan Aksan), Dil ve Kültür (Mehmet Kaplan), Huzur
(A. Hamdi Tanpınar), Türkiye’nin Maarif Davası (Nurettin Topçu), Türk Dili
Tarihi (A. Bican Ercilasun), Anna Karanina (Tolstoy), Yunus Emre Divanı (Yunus
Emre), Kayıp Zamanın İzinde (Marcel Proust), Karamazov Kardeşler (Dostoyevski)
ve Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi (H. Ziya Ülken).
Yine
aynı yöntemle yapılan ikinci çalışma Beytullah Karagöz imzalıdır. Ortaokul öğrencileri
için hazırlanan bu çalışmada Türkçe öğretmenleri, akademisyenler ve çocuk
edebiyatı yazarlarının görüşleri doğrultusunda 100 kitap belirlenmiştir. Mezkûr
listede yer alan ilk 10 kitap şu şekildedir:
Küçük
Prens (A. de Saint Exupery), Çalıkuşu (Reşat Nuri Güntekin), Sol Ayağım (Christy
Brown), İnsan Ne ile Yaşar (Tolstoy), Şeker Portakalı (J. M. de Vasconcelos) Dede
Korkut Hikâyeleri, Çocuk Kalbi (E. de Amicis), Beyaz Diş (Jack London), Charlie’nin
Çikolata Fabrikası (Roald Dahl) ve Martı (Richard
Bach).
Bilimsel
yolla yapılan diğer bir çalışma yine bendeniz ile M. Eyyüp Sallabaş’ın lise
öğrencileri için hazırladığı kitap listesidir. Türk dili ve edebiyatı
öğretmenleriyle görüşülerek belirlenen bu listede 100 kitaba yer verilmiştir.
Bu eserlerden ilk 10 sırada yer alanlar şu şekildedir:
Yunus
Emre Divanı (Yunus Emre), Safahat (M. Akif Ersoy), Nutuk (M. Kemal Atatürk), Çile
(N. Fazıl Kısakürek), Ahlak (Nurettin Topçu), Tarihte Türkler (Erol Güngör), Bir
Bilim Adamının Romanı (Oğuz Atay), Devlet Ana (Kemal Tahir), Sahnenin
Dışındakiler (A. Hamdi Tanpınar) ve Dede Korkut Hikâyeleri.
Her
ne kadar bireylerin tavsiye üzerine kitap okuduğu ve bu amaçla kitap
listelerinin hazırladığı ortaya konulmuş ise de özellikle okuma kültürü ve
alışkanlığına sahip kimi okurlar tarafından buna gerek olmadığı görüşü savunulur.
Başka bir deyişle bu kişiler, insanların kendi okuma tecrübelerinin kendilerine
kılavuzluk ettiğinden başkasının önerisine gerek olmadığı görüşündedir. Nitekim
Cevdet Said de bu görüşü savunarak okumanın sahamızı genişlettiğini ve herhangi
bir kitabı okumanın diğer kitapları okumaya bizi davet ettiğini belirtir. Bu
görüşe göre okunacak kitaplara ulaşmanın en doğru yolu, başka kitaplardır. Yani
kitaplar, kitaplara götürmektedir.