Modern insanın vazgeçilmezi: Teknoloji
İnsanlık tarihine bakıldığında, son 200 yıllık süreçte pek çok bilimsel gelişimin gerçekleştiği görülür. İnsanın bilimsel bilgi üretmesinin bir sonucu olarak, teknolojik ilerlemeler ortaya çıkmıştır. Başlangıçta, insanın kontrolü altında olan teknoloji, günümüzde insanı kontrol eder hale gelmiştir. Bu noktada teknolojinin insan yaşamına sağladığı faydaları kadar zararları da vardır.
Teknolojinin
gelişimi ile birlikte öncelikle bilgisayarlar, hayatımızda yer almıştır. Daha sonra
internet ve akabinde akıllı telefonlar yaşamımızın önemli bir parçası
olmuşlardır. İnternetin ortaya çıkmasında; soğuk savaş döneminde
stratejik iletişim ve güvenilir bir ağın oluşturulması isteği, askeri alandaki
iletişim kopukluklarını önlemek amacı, bilim adamları ve araştırmacılar
tarafından bilgi ve kaynak paylaşımı isteği, bilgisayar teknolojisinin
gelişimiyle büyük miktarda verinin işlenmesi ve depolanması gibi nedenler
etkili olmuştur. Akıllı telefonların ortaya çıkmasında; mikro elektronik
ve bilgisayar teknolojisindeki ilerlemeler, taşınabilir bilgisayar ihtiyacı,
iletişim ve bağlantı ihtiyacının doyurulması isteği (metin mesajları,
e-postalar, sosyal medya aracılığı ile), mobil
internet erişiminin sağlanması (böylece internet üzerinden bilgi arama,
çevrimiçi alışveriş yapma ve sosyal medyada etkileşime geçme gibi pek çok
etkinlikte bulunabildik), kamera sistemlerindeki gelişmeler (fotoğraf ve video
çekimi imkânı sunması), dijital medya üretimi (bu sayede müzik dinleme, video
izleme, kitap okuma ve diğer dijital medya içeriklerine erişim gerçekleşti),
App Store ve Google Play Store benzeri uygulama ekosistemlerinin ortaya çıkması
gibi nedenler etkili olmuştur. Sosyal medyanın ortaya çıkmasında, internetin
yaygınlaşması, eğlence ihtiyacının doyurulma isteği, insanların diğer
insanlarla kolay ve hızlı iletişim kurma isteklerinin olması, insanların
toplumsallaşma ve ait olma ihtiyaçlarını doyurma isteklerinin varlığı, insanların sosyal medya ile fotoğraf, video
ve yazı gibi içerikleri paylaşma istekleri, hızlı bir şekilde toplumsal
haberlere ulaşma isteği, ürün ve hizmet tanıtma isteği gibi nedenler etkili
olmuştur.
İnternet, sosyal medya ve akıllı telefon gibi
teknolojilerin yaşamımızda yer alma nedenleri neleridir? Bu tür
teknolojilerin yaşamımızda yer almalarının pek çok nedeni vardır. Öncelikle,
ihtiyaçlarımızı karşılamalarıdır. İnternet aracılığı ile bilgiye hızlı
bir şekilde ulaşım, cep telefonları ile iletişim ve sosyal medya ile ait olma
ihtiyacımızın karşılanması gerçekleşmektedir. İkinci olarak, dünyanın
dönüşmesidir. Dünyadaki pek çok
toplum tarım toplumundan sanayi toplumuna doğru bir dönüşüm yaşamıştır. Bu
dönüşümün bir yansıması olarak dijitalleşme ve internet yaygınlaşarak;
iletişim, eğitim ve kültürel alışkanlıklarımızı değiştirmiştir. Üçüncüsü,
kapitalist sistemin etkisidir. Bu sistem tüketim odaklı bir yaşamı insanlara
sunmaktadır. Bu noktada, teknoloji şirketleri arasındaki rekabet yenilikçi
ürünlerin ve hizmetlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Dördüncüsü,
araştırma ve geliştirme etkinliklerinin artmasıdır. Bu sayede yeni
teknolojiler keşfedilmiş ve var olan teknolojiler de iyileştirilmiştir. Beşincisi,
tüketici talepleridir. İnsanlar, daha hızlı daha kullanışlı ve daha güçlü
ürünlere ulaşmak istemektedirler. Altıncısı, küreselleşme sürecini
deneyimlememizdir. Globalleşen dünyada, iletişim ve ticaretin artması, teknolojinin
gelişmesine olanak sağlamıştır. Yedincisi,
maliyetleri azaltma isteğidir. Yeni teknolojiler, zamandan ve iş gücünden
tasarruf sağlamaktadır.
İnsanlar; internet, sosyal medya ve akıllı
telefon gibi teknolojileri hangi amaçlar için kullanırlar? Birincisi, ait olma
ihtiyacını doyurmaktır. Bu gibi teknolojik unsurlar, insanların diğer insanlarla bağlantı kurmalarını, paylaşımlar yapmalarını
ve bilgi alışverişinde bulunmalarını sağlayarak onların ait olma ihtiyaçlarının
doyurulmasına olanak tanır. İkincisi, bilgi edinmek amacıyla araştırma
yapmaktır. Bu gibi teknolojik yapılar, çok hızlı bir şekilde bilgi edinmeye
(haberleri takip etmek ve eğitici içeriklere ulaşmak) olanak tanır. Üçüncüsü,
fotoğraf ve video paylaşımı yapmaktır. İnsanlar, cep telefonlarının
sağladığı yüksek çözünürlüklü kameraları sayesinde fotoğraf ve video çekimleri
yaparlar ve bunları gerektiğinde paylaşırlar. Dördüncüsü, eğlence ihtiyacını doyurmaktır. Bu gibi
teknolojik yapılar;
video içerikleri, müzikler
ve oyunlar aracılığı ile bireylerin eğlence ihtiyaçlarının doyurulmasına olanak
tanırlar. Beşincisi, iş ve eğitim amacıyla kullanmaktır. Günümüzün
modern dünyasında bu gibi teknolojik yapılar, iş
ile ilgili iletişim, dosya paylaşımı, çevrimiçi derslere erişim, dijital
öğrenim materyallerinin hazırlanması ve kullanılması gibi noktalarda bireylerin
iş yaşamlarını ve eğitim hayatlarını kolaylaştırır. Altıncısı, alış-veriş
yapma olanağı sağlar. Bu yapılar aracılığı ile taksi çağırma, yemek
siparişi verme, çevrimiçi bankacılık hizmetlerini gerçekleştirme gibi pek çok
alış-veriş etkinlikleri gerçekleştirilir. Yedincisi, kişilerin günlük yaşam
aktivitelerini düzenlemelerine yardımcı olur. Bu gibi teknolojik
yapılar; takvim uygulamaları, not alma uygulamaları, hatırlatmaları ve
diğer araçları sunarak insanların günlük görevleri ve planları üzerinde
kontrollerini sağlar
İnternet, sosyal medya ve akıllı telefon gibi
teknolojileri kullanmak genel olarak ne gibi problemlere yol açar? Öncelikle,
bireylerin bağımlılık yaşamalarına neden olur. İnsanlar teknoloji
bağımlılığı nedeni ile zamanlarını yönetmez hale gelirler ve gerçek dünya ile
etkileşimden uzaklaşırlar. İkincisi, sahte haberlere ve manipülasyona maruz
kalmaya neden olur. Sahte ve yanıltıcı bilgilere maruz kalmak, insanların
etkilenmelerine ve toplumda yanlış anlaşılmalara neden olur. Üçüncüsü,
kişisel yaşamın gizliliği zarar görür. İnsanların kişisel bilgilerini,
fotoğraflarını ve konum bilgilerini paylaşmaları, onların kişisel yaşamlarının
gizliliklerini ortadan kaldırır ve insanların güvenlik riskleri yaşamalarına
neden olur. Dördüncüsü, bilgiye aşırı bir şekilde maruz kalmaktır. İnsanlar, aşırı bir şekilde bilgi yüküne
maruz kaldıklarında stres yaşarlar ve bu bilgileri düzenlemek onlar için sorunlu
haline gelir. Beşincisi, iletişim sorunlarına neden olur. İnsanlar için
yüz yüze iletişimin yerini çevrimiçi iletişimin alması, insanlarla olan
duygusal bağları zayıflatabilir. Bu da insanların sosyal becerilerini
zayıflatır. Altıncısı, fiziksel sağlık sorunları yaşamaktır. Teknolojik
aletlerle uzun süre zaman geçirmek; görme, işitime ve uyku problemlerine neden
olur. Yedincisi, bilişsel süreçlere zarar verir. Bireylerin
dikkatlerinin dağılmasına, bilişsel yüke neden olarak yürütücü belleğin
çalışmasına engeller. Sekizincisi,
teknolojik aletleri saldırganlık aracı olarak kullanmaktır. Bireyler, siber
zorbalık davranışları sergileyerek siber kurbanların ortaya çıkmasına neden
olurlar. Dokuzuncusu, psikolojik sorunlar yaşamaktır. Özellikle sosyal
medyada yapılan karşılaştırmaların etkisiyle, düşük özsaygı, beden imajı,
anksiyete gibi problemler yaşamaktır.
İnternet, sosyal
medya ve akıllı telefon gibi teknolojileri kullanmak öğrencilerin ne gibi
problemler yaşamalarına neden olur? Öncelikle, dikkat dağınıklığı ve
odaklanma problemlerine neden olur. Gerek sınıf içerisinde gerekse ev
ortamında öğrencilerin dikkatlerinin dağılmasına sebep olur. İkincisi, zaman
yönetimi problemlerine neden olur. Sürekli olarak sosyal medya ve akıllı
telefonlarla uğraşmak, öğrencilerin ders çalışma ve ödevlerine ayırmaları
gereken zamanı engeller. Üçüncüsü, özsaygının düşmesine neden olur. Özellikle
idealize edilmiş yaşam şekilleri ile kişilerin kendilerini karşılaştırmaları
onların özsaygılarının düşmesine neden olur.
Dördüncüsü, motivasyon ve katılım sorunlarına neden olur. Öğrencilerin
ders ortamında sosyal medyayı ya da interneti kullanmaları, dersle olan bağlılıklarının
azalmasına ön ayak olur. Beşincisi, hızlı bilgi tüketimine ve yüzeysel
öğrenmeye neden olur. Öğrenilenlerin bilişsel sürece dâhil edilmesinde
araştırma ve analiz yapmak önemlidir. Hızlı bilgi edinimi bu süreçlere engel
olur. Altıncısı, sınıf içi etkileşimleri azaltır. Bu tür teknolojik
yapılarla uğraşmak, sınıf içi grup çalışmalarına, öğretmen ve öğrenci
etkileşimlerine zarar verir. Yedincisi, dijital sahtekârlığa neden olur. Öğrenciler,
bilgi kopyalamak ve sahtekârlık gibi olumsuz davranışlar sergilerler. Sekizincisi,
dijital bağımlılığa neden olur. Sosyal medya ve akıllı telefon bağımlılığı
gibi bağımlılıklara yol açar. Dokuzuncusu, dil ve iletişim becerilerini
zayıflatır. Hızlı ve kısa metinlere sürekli bir şekilde maruz kalmak
öğrencilerin dil ve iletişim becerilerini zayıflatır. Onuncusu, fiziksel sağlık sorunlarına
neden olur. Öğrenciler bu yapılara uzun süreli maruz kaldıkları zaman
omurga, görme ve işitme ile ilgili sorunları yaşarlar. On birincisi,
akademik başarısızlığa neden olur. Bu gibi yapılar, öğrencilerin ders
çalışma sürelerini azaltır. Öğrenmeye ayrılan süre azaldıkça akademik
başarısızlık görülür.
İnternet, sosyal
medya ve akıllı telefon gibi teknolojilerin oluşturduğu problemleri önlemek ve
çözmek için neler yapılabilir? Öncelikle, bu araçları bilinçli bir şekilde
kullanmak gerekir. İçerik kontrolü yapmak, ekran süresini sınırlamak,
belirli aralıklarla kullanmak, bizi endişelendiren ve stres yaşamamıza neden
olan içeriklerden uzaklaşmak gibi tepkiler bilinçli alışkanlıklara örnektir. İkincisi, gerçek dünyadaki bireylerle gerçek ilişkiler
kurmaktır. Bu noktada aile ve arkadaşlarla daha fazla zaman geçirmek ve
bağları güçlendirmek gerekir. Üçüncüsü, ilgilerimize ve yeteneklerimize
hitap eden hobilere ve faaliyetlere yönelmektir. Bu bağlamda kitap okumak,
müzik aleti çalmak, spor yapmak ve yürüyüşler gerçekleştirmek gibi aktiviteler
etkilidir. Dördüncüsü, teknoloji
detoksu yapmaktır. Teknolojiden belirli bir zaman diliminde uzak durmak,
fiziksel, ruhsal ve bilişsel olarak kendimizi iyi hissetmemize yardım eder. Beşincisi,
mahremiyet ve güvenlik bilinci oluşturmaktır. İki faktörlü kimlik doğrulama
ve parolaları güçlendirme gibi önlemler mahremiyet için önemli adımlardır. Altıncısı,
bu konuda ebeveynlerin çocuklarına rehberlik yapmalarıdır. Çocuklarla açık
iletişim kurmak, ebeveyn denetim araçlarını kullanmak çocukların bu araçları
daha güvenli bir şekilde kullanmalarına yardımcı olur. Yedincisi, dijital
okuryazarlık becerilerini geliştirmektir. İnternet, akıllı telefon ve
sosyal medya konusunda dijital okuryazarlık eğitimi oluşturmak etkili bir
önleyicidir. Sekizincisi, uyku düzenini ayarlamaktır. Yatmadan önce
gevşeme ve hafif egzersiz yapmak sağlıklı bir uyku deneyimi yaşamamıza yardımcı
olur. Dokuzuncusu, okullarda psiko-eğitim programları uygulamaktır. Teknoloji
bağımlılığı, konusunda grup rehberliği ve psiko-eğitim çalışmaları yapmak
gerekir. Onuncusu, öğrencilere teknoloji kontrolünü öğretmektir. Teknolojiyi,
kontrollü kullanmak için öz kontrol becerilerini öğretmek etkilidir. On
birincisi, dijital araçları pedagojik amaçla kullanmaktır. Bu araçları
öğrencilerin öğrenmelerini, derse bağlılıklarını ve motivasyonlarını artırmak
için kullanmak gerekir.
İlahi dinler açısından da teknoloji ile zaman geçirme konusu ele
alınabilir. Öncelikle, ilahi dinlere göre insanlar, bu hayatta bir kez
yaşayacaklardır. İnsanın ömür dakikaları çok önemlidir. Bu konuda Araf
Suresi 34. ayette: “Her ümmet için takdir edilmiş belli bir süre vardır. Bu
sürenin sonu geldiğinde artık onu ne bir an geciktirebilirler, ne de bir an öne
alabilirler.” şeklinde ifade edilerek zamanın etkili kullanılmasına işaret
edilmektedir. Teknolojik yapıları kullanırken bu gerçeği dikkate almak gerekir.
İkincisi, ilahi dinlere göre insanların yaşamın anlamını ve amacını
yakalamaları önerilmektedir. Bu konuda Mü'minûn Suresi 115. ayette: “Sizi
sırf boş yere yarattığımızı ve sizin artık huzurumuza geri getirilmeyeceğinizi
mi sandınız?” şeklinde ifade edilerek yaşama anlam yüklememiz ve bu
doğrultuda hareket etmemiz istenmektedir. Bu noktada yaşamın amacı;
yeteneklerimizi geliştirmek, manevi açıdan yücelmek, Yaratıcımızı
bilmek-tanımak ve sevmektir. Teknolojiyi bu amaç doğrultusunda kullanmak
işlevseldir. Üçüncüsü,
ilahi dinlere göre dünya hayatının anlamını yakalamak, zamanı etkili kullanmak
için işlevseldir. Bu konuda Enam
Suresi 32. ayette: “Dünya hayatı bir oyun ve eğlenceden başka değildir! Ahiret
yurdu ise Allah’a karşı gelmekten sakınanlar için daha hayırlıdır. Hâlâ
aklınızı başınıza almayacak mısınız?” şeklinde ifade edilmektedir. Bu
noktada günlük yaşamda teknolojiyi kullanım amaçlarımızı düşünmemiz etkili
olabilir. Dördüncüsü, ilahi dinlere göre zamanı doğru kullanmanın ödülü olacaktır.
Bu konuda Araf Suresi 42. ayette: “İman edip salih ameller işleyenlere
gelince ki biz kimseyi gücü yetmediği şeylerden sorumlu tutmayız, işte onlar
cennetin yâranı ve yoldaşlarıdır; orada sonsuzca kalacaklardır.” şeklinde
ifade edilmektedir. Bu noktada teknolojiyi her iki dünyamızdaki mutluluğu yakalamak
için kullanmak gerekir.
Sonuç olarak
teknoloji çağında yaşıyoruz. Psikolojide gelişimin en önemli ilkesi, gelişimin
geri döndürülemez olduğudur. Bu noktada teknoloji çağından geri dönmek
mümkün değildir. Unutmayalım ki zaman en büyük hazinedir. Bu hazine;
geri döndürülemez, ödünç alınmaz ve durdurulamaz. O halde yaşamımıza anlam
yükleyerek teknolojiyi; iyilikte, hayırda, gelişimde, öğrenmede, insanlara destek
sunmada kullanalım.