Mustafa Kemâl’in hastalığı, ölümü, cenâzesi 75

 

 

Kemalist Rejimin 10. seneidevriyesi münâsebetiyle, Kemalo-Marksist Matbûât Umûm Müdürü Vedat Nedim Tör ile aynı zihniyetteki arkadaşı Burhan Âsaf Belge tarafından hazırlanan ve Milletimize karşı Kemalist kültür jenosidi siyâsetinin mühim bir vesîkası olan Osmanlı İmparatorluğundan… Türkiye Cümhuriyetine. Nasıldı? Nasıl Oldu? isimli resmî propaganda kitabını merkez alarak hazırladığımız, tamâmen müsbit vesîkalara müstenid eser: Milletimize Revâ Görülen Kültür Jenosidi (Ankara: Hitabevi Yl., 2014, 618 s.)… Daha evvel de yazdığımız gibi: Kültür jenosidine mârûz kalan bir millet için, bu zulmün en kahredici taraflarından birisi, jenosidin üzerinden bir-iki nesil geçince, yeni nesillerin, kendilerine dayatılmış olan yabancı kültürü bütünüyle kanıksamış, hattâ benimsemiş olmaları ve kendilerinde bir jenosid şuûru bulunmayışıdır…
*** 

 

 

 

Vedat Nedim Tör, hem “Ebedî Şef”, hem “Millî Şef” devirlerinde, hep kendisine çok îtibâr edilen ve mes'ûl mevkıler tevdî edilen bir şahsıyet oldu. Matbûât Umûm Müdürlüğünden sonra, Turizm Müdürlüğü, Radyoevi Müdürlüğü gibi makamları işgāl etti. Bu paşazâde Kemalo-Marksist, bilâhare, Yapı ve Kredi Bankası'na ve onu tâkîben Akbank'a geçti; bu iki bankada kültür ve neşriyât işlerini idâre etti. Kendisi de birçok eserin müellifidir ve bunların arasında belki en şaşırtıcı olanı, (herhâlde babasının izinde giderek kaleme aldığı) Dinimiz isimli olanıdır (Yedigün Neşriyâtı, 1940, 63 s.)… Şunlar ise hiç şaşırtmıyor: Kemalizmin Dramı (Çağdaş Yl., 1980, 156 s.), Atatürk Olmasaydı (Yapı ve Kredi Yl., 1981, 16 s.)…

Tör'ün, Kemalist Rejimin târihinde iz bırakan pek mühim bir icrââtı da, memleket hâricinde Kemalizmin propagandasını yapmak üzere La Turquie kémaliste (Kemalist Türkiye) isimli bir mecmûa neşretmesidir. Fransızca ağırlıklı olarak, üç dilde (dîğerleri Almanca ve İngilizce), renkli, gösterişli bir baskıyle hazırlanan bu mecmûa, ismiyle dahi Rejimin totaliter yapısını pek iyi aksettiriyordu…

1932-1934 senelerinde, Şevket Süreyya Aydemir, Burhan Âsaf Belge, İsmail Hüsrev Tökin gibi arkadaşlarıyle, Kadro mecmûasını neşrederek, Komünist Partisi'nden ayrılmış olsa da Târihî Materyalizmden kat'iyen vaz geçmediğini isbât etti. Bu Kemalo-Marksist mecmûa, elbette ki “Tek Adam”ın himâyesi altında neşrediliyordu ve ona nezâret etmek üzere, yine mûtemed muharrirlerinden Yakup Kadri Karosmanoğlu'nu vazîfelendirmişti…

Hikmet Yaman'ın onun hakkındaki Bir Cumhuriyet Aydını: Vedat Nedim Tör isimli pek medihkâr Yüksek Lisans Tezinde yer alan ve “Tek Adam” ile Hükûmet ricâlinin imzâladığı 20 Haziran 1935 târihli bir vesîkada, Matbûât Umûm Müdürü sıfatıyle “Avrupa'nın muhtelif memleketlerine tetkik seyahatine gönderilmesinin” ve bu maksadla kendisine “2000 liralık döviz verilmesinin” muvâfık bulunduğu tasdîk edilmektedir.

 

Mustafa Kemâl, Târihî Materyalizmin Türkiye'de öncü isimlerinden biri olan Vedat Nedim Tör'e büyük teveccüh göstererek onu Matbûât Umûm Müdürü tâyîn etti ve ölünceye kadar ona îtibâr etmeye devâm etti… Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi'nde muhâfaza edilen yukarıdaki vesîkada, onun, Matbûât Umûm Müdürü sıfatıyle “Avrupa'nın muhtelif memleketlerine tetkik seyahatine gönderilmesini” tasdîk ettiği görülüyor…
***  

 

 

“Millî Şef” de ona îtibâr etmeye devâm etti. Onun devrinde kendisine tevdî edilen çok mühim bir vazîfe, 1939 Nevyork Sergisi'ndeki Türk Pavyon ve Sitesi için Türk Komitesi Reîsliğidir. Yardımcısı da, mâhûd Ahmet Emin Yalman idi…

 

 

“Millî Şef”, 1939 Nevyork Sergisi'ndeki Türk Pavyon ve Sitesi için Türk Komitesi'ne Vedat Nedim Tör'ü Reîs ve Ahmet Emin Yalman'ı da Âzâ tâyîn etmişti. Resim, Tör, Amerikalı Sergi Reîsine bir paket İzmir inciri hediye ederken çekilmiştir. Tör'ün sağında, ön planda Yalman görülüyor. Yedigün'ün takdîmiyle: “Yurdumuzu, İnkılâbımızın eserlerini ve Türk gücünün büyüklüğünü bütün dünyaya tanıtan” ekip budur…
***   
 

 

 

 

 

 

 

Tör, Bayar'a, Müslümanlıkla, “Kemalist Müslümanlık” siyâsetini kullanarak mücâdele edilmesini tavsıye etmişti

Kemalo-Marksist Vedat Nedim Tör, “Ebedî Şef” devrinde alenen İslâm düşmanıydı. Sonrasında da bu inancını değiştirdiği görülmedi. Ömrü boyunca “İrticâ” yaftası altında Müslümanlıkla mücâdele etmeye, Kemalizmin programına muvâfık olarak, İslâma müstenid Millî Kültürümüzün tasfiye edilmesi, onun yerine Frenk Kültürünün kāim kılınması için çalışmaya devâm etti. Hikmet Yaman'ın yukarıda bahsettiğimiz Yüksek Lisans Tezinde yer alan bir vesîkada, onun, 1940'lı, 50'li senelerin ve sonrasının pek çok Kemalisti gibi, İslâmla, “Kemalist Müslümanlık” siyâsetini kullanarak mücâdele etme yolunu seçtiği görülüyor. Yâni Mustafa Kemâl'in ve Kemalizmin İslâma teveccühkâr bulunduğunu ve bütün Kemalist İnkılâbların asılında İslâmın muktezâsı olduğunu iddiâ ederek İslâmı Kemalizmle mezcetmek, Dîn-i Mübîni bu sûretle tahrîf ederek onu Kemalizmin bir payandası hâline getirmek…

Hikmet Yaman'ın yine Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi'nde tesbît edip Tezine fotokopisini  dercettiği bahis mevzûu vesîka, Vedat Nedim Tör'ün, 27 Haziran 1951'de, İstanbul'da daktilo ederek Cumhûr Reîsi Celâl Bayar'a gönderdiği mektuptur. Bayar, mektubu okuduktan sonra, onu, bir resmî yazı ekinde, Başvekîl Adnan Menderes'e havâle etmiştir. Umûmî Kâtibi tarafından imzâlanan 30 Ağustos 1951 târihli resmî yazıda: “İrtica ile mücadelenin ana şartları hakkındaki Vedat Nedim Tör'ün 27.6.1951 tarihli mektubu Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından okunmuş ve emirleriyle ilişik olarak sunulmuştur” denilmektedir. (Yaman 2017: 106'daki vesîka)

Tör, “İrticâ”ın Türkiye'de büyük bir tehlike hâline geldiğine dâir müşâhedesini kaydettikten sonra, buna başlıca sebeb olarak, birbirleriyle kıyasıya rekabet hâlinde bulunan partilerin, rey toplama hırsıyle, Müslümanlara karşı tâvîzkâr davranmalarını gösteriyor. Bu hâle karşı çâre, üç büyük partinin “inkılâp rejimine sadakat paktı” imzâlamasını sağlamaktır. (Alenen böyle bir pakt imzâlanmış olmasa dahi, Türkiye'de, geniş tabanı olan bütün partiler arasında zımnen böyle bir mutâbakat mevcûddur…)