Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (47)
Kendilerinden biri olarak gördükleri adam için Sefarad usûlü cenâze âyini
Husûsen Sefarad
Yahûdilerinin, “kendilerine karşı her zamân hayırhâh davranan” ve kendilerinin
de “ona karşı hep bir babaya duyulan muhabbet ve hürmet hisleriyle meşbû
oldukları” “Türkiye’nin hal̃âsk̃ârı, ölümsüz Atatürk’ün kaybı” karşısında
faâliyetleri, bu kadarla kalmadı. Onu kendilerinden biri olarak gördükleri
için, çok daha mânîdâr bir faâliyette bulundular. Bu, Berit Şalom Havrası’nda
13 Ocak 1939 târihinde onun için icrâ ettikleri Sefarad usûl̃ü cenâze âyini
idi. Hem de Türkiye’nin resmî temsîlcilerinin iştirâkiyle!
Mustafa Kemâl̃ için Sefarad Havrasında cenâze âyinine dâir birkaç haber
Mustafa Kemâl̃’in Berit
Şalom Sefarad Havrasındaki resmî cenâze âyini hakkında esâs kaynağımız, bu
cemâat̃in nâşiriefkârı olan Le Judaïsme
Séphardi’dir. Aşağıda mezk̃ûr âyini bu mecmûaya istinâden tafsîl etmeden
evvel, onunla al̃âkalı üç mêhaz daha zikredeceğiz. Bundan maksadımız, bâhusûs,
Fransız, Amerikan, -tabîatiyle- Yahûdi, hattâ neredeyse dünyâ
efk̃ârıumûmiyelerinin günü gününe vâkıf oldukları bir hâdisenin, Anadolu
efk̃ârıumûmiyesinden neredeyse bir asır zarfında saklanmış olduğu vâkıasına
dikkat̃i çekmekdir. Bunu rahatça yapabiliyorlar; çünki şu sağ olasıca Millet,
asırlık uykusundan bir türlü uyanmıyor, uyanamıyor! Davul-zurna az geliyor, top
atsanız o da az geliyor!
Haber, Fransa’nın
îtibârlı bir gazetesinde hemen iki gün sonra duyurulmuştu
Binâenaleyh, aslında, bizim
yaptığımız, bir bakıma, mâl̃ûmu îl̃âmdır.
Filhak̆îka, 13 Ocak 1939
günü icrâ edilen cenâze âyini ile alâkalı haber, o zamân Fransa’nın en köklü ve
îtibârlı gazetelerinden olan Journal des
débats politiques et littéraires isimli gazetenin hemen iki gün sonraki (15
Ocak 1939) nüshasında (s. 2) intişâr etmişti.
Haber aynen şöyleydi:
“Dün, öğleden sonra, Türkiye
Cumhûriyeti’nin geçenlerde kaybedilen müessis Cumhûr Reîsi Kemâl̃ Atatürk’ün
rûhunun huzûru için, Pâris, Saint-Lazare Sokağı, 18 Numaradaki Berith Chalom
Mâbedi’nde bir âyin icrâ edilmiştir.
“Pâris Hahambaşısı Julien
Weill’in riyâset ettiği âyin, merâsime mukaddes mumları yakmakla başlıyan ve
[müteveffâ hakkında] bir nutuk îrâd eden Hahambaşı Dr. Ovadia mârifetiyle icrâ
edildi. Müteâk̆iben, Mûsevî Dînî Cem’iyeti Reîsi Dr. Modiano tarafından
Fransızca ve Robert Mitrani tarafından da Türkce birer nutuk îrâd edildi.
İl̃âhîler, hânende (“cantor”) José
Papo [metnin aslında sehven “Pape”] tarafından terennüm edildi.
“Âyin, Fransa ve Türkiye ile
bu memleketlerin Cumhûr Reîsleri için duâlar edildikden sonra, İstik̆l̃âl̃
Marşı’nın ve [Fransız millî marşı] Marseyyez’in okunmasıyle nihâyete erdi.”
Fransa’nın köklü ve îtibârlı gazetesi Journal des débats politiques et littéraires’in
15 Ocak 1939 târihli nüshasının 1. sayfası ve (2. sayfasında) Mustafa Kemâl̃
için Berit Şalom Sefarad Havrası’nda cenâze âyini icrâ edildiğine dâir haber… Aslında, bizim yaptığımız, bir bakıma,
mâl̃ûmu îl̃âmdır…
***
Sefarad Yahûdileri hakkındaki bir
kitabda aynı haber
Bu haber, daha fazla tafsîl̃âtla, 2014’te Amerika’da
(California: Stanford University Press tarafından) neşredilen ve bir vesîka
derlemesiyle Sefarad târihini tanıtan Sephardi
Lives: A Documentary History, 1700-1950 isimli 480 sayfalık kitabda da (ss.
369-371) tekrâr ediliyor. Kitab, iki Amerikalı Yahûdi Târih Profesörü
tarafından hazırlanmıştır: Julia Phillips Cohen (Vanderbilt University Öğr.
Âzâsı) ve Sarah Abrevaya Stein (University of California Öğr. Âzâsı).
Kitabın “1939’da, Pâris’deki Bir Havrada Atatürk
Şerefine Âyin” başlıklı metninde:
“Sefarad Cemâat̃i, 13 Ocak 1939 günü, Berit Şalom
Mâbedi’nde, Türkiye’nin Kurtarıcı ve İnk̆il̃âbcısı Atatürk’ün hâtırası için bir
cenâze âyini (‘a funeral service’)
icrâ etmiştir”
denildikden
sonra cenâze âyini ve iştirâk̃ciler hakkında bilgi verilmektedir. Buna göre:
“Mâbed, bu âyin için, Lévi-Rivet Şirketi tarafından
dekore edilmiştir… Siyah tülle örtülü iki Türk bayrağı, Ahid Sandığının iki
tarafına yerleştirilmiş, Türkiye Başkonsolosu tarafından emânet verilen bir
Atatürk portresi, galeriye asılmıştır… Sefarad Hahambaşısı N. J. Ovadia, bir
cenâze nutku îrâd etmiş, cemâat̃ ayağa kalkarak hürmetk̃âr bir sessizlik içinde
İlâhîci José Papo tarafından terennüm edilen ‘Şiviti’yi (Mezâmir 16:8-9.
Mısrâlar) dinlemiştir… Koro ise, ‘Adonay, ma Adam’ ve ‘Tehilat Adonay’
il̃âhîlerini söylemiştir. ‘Yâ Rabbi, insan nedir?’ mânâsına gelen bunlardan
birincisi (Mezâmir 144: 3-4), an’anevî bir Mûsevî cenâze il̃âhîsidir… ‘Allâh’a
Duâ’ mânâsına gelen ikincisi de yine Mezâmir’den (145:21, 115: 18, 118: 1 ve
106: 2) bir parçadır…”
Metnin devâmında, Âyine iştirâk̃ edenler zikrediliyor:
“Kemalist Türkiye”yi Pâris’de temsîl eden Hâriciyeciler, v.s.