Profesyonel Bir Meslek Olarak Öğretmenlik: Sevilmeyen ve Sevilen (Pozitif) Öğretmen Kimdir?
Modern insanların yaşamlarını devam ettirmelerinde mesleklerin önemi yadsınamaz. Meslekler, insana yönelik olanlar ve olmayanlar şeklinde sınıflandırılır. Öğretmenlik mesleği de insana yönelik meslekler arasındadır. Öğretmenlik mesleği, hem bir sanat hem de bir bilim mantığı ile yürütülmesi gereken mesleklerdendir.
Öğretmenlerin istihdam edilmesinde onların
ilgileri, yetenekleri, kişilik özellikleri hatta ruhsal açıdan sağlıklı olup
olmadıkları gibi pek çok faktör etkilidir. Ancak dünyanın pek çok
yerinde akademik başarı temelli bir seçim sistemi ile öğretmenler istihdam
edilmektedir. Durum böyle olunca öğretmenlerin seçiminde pek çok faktör göz
ardı edilmektedir. Bu durumun doğal bir sonucu olarak öğretmenlik mesleğinde
farklı özelliklere sahip bireyler yer almaktadır. Bu noktada öğrenciler
öğretmenleri, sevilmeyen ve sevilen öğretmenler olarak iki temel sınıfta
tanımlamaktadırlar.
Sevilmeyen öğretmenlerin özellikleri nelerdir? Bu
soruya yanıt bulmak amacıyla gerçekleştirmiş olduğum araştırma, ilginç bulgular
ortaya koymuştur. Sevilmeyen öğretmenin en önemli özelliği, etkili
olmayan öğretim yöntemlerini kullanmasıdır. Örneğin; öğretmen, yeni öğrenilen
konunun önceki konularla ilişkisini kurmakta başarısız olabilmektedir. İkincisi, öğrencilere
karşı şüpheci ve düşmanca tavırlar içerisinde olmasıdır. Örneğin; bir konuyu
anlatırken saldırgan bir tavır gösterir. Üçüncüsü, öğrencilerin
derste akış yaşamalarına yardımcı olamaz. Örneğin; öğrencilerin sorularını
yanıtlayamaz/yanıtlamaz ya da dersle ilişkisiz konulardan bahseder. Dördüncüsü, öğrenciler
arasında ayrım yapar. Örneğin; derste hep bazı öğrencilere sorular sorar. Beşincisi, öğrencilerle
olumsuz bir iletişimi vardır. Örneğin; öğrenciler hatalı yanıtlar verdiklerinde
onlarla dalga geçer. Altıncısı, narsistik kişilik özellikleri
sergiler. Örneğin; sürekli kendisinden övgüyle bahseder. Yedincisi,
sınıf yönetimi becerilerine sahip değildir. Örneğin; sınıfta ortaya çıkan
olumsuz ve saldırgan öğrenci tepkilerini yönetmekte sorun yaşar.
Gerçekleştirdiğim çalışmalarda öğrencilerde olumsuz
duyguları azaltan ve olumlu duyguları artıran öğretmenlerin varlığına şahit
oldum. Bu öğretmenlere, “pozitif öğretmen” ismini verdim. Pozitif
(sevilen) öğretmenlerin, öğrencilerin akademik başarılarını artırmada en az
%25’lik bir etkiye sahip olduklarını buldum.
Pozitif (sevilen) öğretmen özellikleri
nelerdir? Araştırmalar, pozitif öğretmenlerin altı önemli
özelliklerinin olduğunu göstermiştir. Bu özelliklerden ilki, öğrencilerin
derste akış yaşamalarına yardımcı olmalarıdır. Örneğin; dersi
öğrencilerin anlayabilecekleri düzeyde anlatma, dersi ilginç hale getirerek
öğrencilerin dersten kopmalarını önleme gibi özellikler sergilerler. İkincisi, öğrencilerin
yetkinlik ihtiyaçlarını doyururlar. Örneğin; öğrencilerin başarılı
olduklarını hissettirirler, onların ne kadar yetenekli olduklarını onlara
gösterme fırsatı verirler, öğrenciler doğru çözümü anlayıncaya kadar onlara
konuyu anlatırlar. Araştırmalar, öğrencilerin öz yeterliliklerini artırmanın
onların akademik başarılarını %25 ila %33 oranında artırdığını
göstermiştir. Üçüncüsü, dışa dönüklük kişilik özelliğine
sahip olmadır. Bu öğretmenler, sosyaldirler, cana yakındırlar ve güler
yüzlüdürler. Dördüncüsü, konuyu somutlaştırarak anlatırlar. Örneğin;
konuyu anlatırken günlük hayattan örnekler verirler, derste değişik hikâyeleri,
anekdotları paylaşırlar ve derste ilginç örnekler verirler. Beşincisi, öğrencilerin
derse bağlanmalarını ve katılmalarını sağlarlar. Örneğin; öğrencileri derse kaldırırlar, öğrenciler
dersi dinlemedikleri zaman öğrencileri uyarırlar, derste “burayı can kulağı ile
dinleyin” gibi cümleler kurarlar ve soruları tahtada çözerler. Altıncısı,
öğrencilerle olumlu ilişkiler kurarlar. Örneğin; öğrencilerin hallerini ve
hatırlarını sorarlar, öğrencilerin sorunları ile ilgilenirler, öğrencilerin
isimlerini bilirler, öğrencilere yol gösterirler ve öğrencilerin gelecekteki
yaşantıları için onlara destek olurlar.
Öğretmenlik mesleği çok önemlidir. Din psikolojisi açıdan
bakıldığında, öğrenme ve öğretmenlik mesleğine yönelik pek çok açıklamanın
yapıldığı görülür. Varlıklar içerisinde ilk öğretici Allah’tır. Bu gerçeklik
Alak Suresi 4. ve 5. ayette “ O kalemle yazmayı öğretendir”, “İnsana
bilmediğini öğretendir” şeklinde ifade edilmektedir. İnsanın
öğrenmesi de Alak Suresi 1. ayette “Yaratan Rabbinin adıyla oku” şeklinde
teşvik edilmektedir. Yaratıcının öğretim sürecinde gösterdiği en önemli
özellik, şefkattir ve merhamettir. Öyle ki her surenin başında Besmele ile bu
gerçeklik ifade edilmektedir. Bu noktada bütün insanlara ve özellikle de
öğretmenlere yönelik ilahi mesaj açık ve nettir: “Öğretim sürecinde şefkat ve
merhameti öncelikli hale getirin”.
Tüm
bunların yanında bütün ilahi dinlerde peygamberlerin
kendileri, sahip olunan dini öğretmek için başta gelen
öğretmenlerdendir. Bu gerçeklik Bakara Suresi 129. ayette “Rabbimiz! İçlerinden onlara bir peygamber
gönder; onlara ayetlerini okusun, kitabı ve hikmeti öğretsin ve onları her
kötülükten arındırsın. Şüphesiz, sen mutlak güç sahibisin, hüküm ve hikmet
sahibisin" şeklinde ifade edilmektedir. Ayrıca her bir
peygamber sahip oldukları mesleklerin öğreticileriydiler. Örneğin Hz. Adem ilk
ziraat mühendisi ve çiftçiydi, Hz İdris terzilerin ve Hz Nuh denizcilerin piriydi.
Benzer şekilde bütün peygamberlerin de en önemli özelliklerinden biri şefkat ve
merhamettir. Bu konuda Tevbe suresi 128. ayette “Ant olsun, size kendi
içinizden öyle bir peygamber gelmiştir ki, sizin sıkıntıya düşmeniz ona çok
ağır gelir. O size çok düşkün, müminlere karşı da çok şefkatli ve
merhametlidir” şeklinde ifade edilmektedir. Sonuç olarak, “şefkat,
merhamet, hikmet ve adalet” bir öğretmende olmazsa olmaz
özelliklerdendir.
Pozitif
(sevilen) öğretmen özelliklerine sahip öğretmenler yetkin ve etkili öğretmenler
olarak görülmektedir. Bu öğretmenler, öğrencileri mutlu etmekle
birlikte onların öğrenmelerini olumlu olarak etkileyerek onların akademik
başarılarını artırmaktadırlar. Bütün öğretmenlerimizin öğretmenler gününü
kutluyorum. Ayrıca öğretmenlerimizin pozitif (sevilen) öğretmen özellikleri ile kendilerini
donatmalarını umut ediyor, bütün öğretmenlerimize ve öğrencilerimize başarılar
diliyorum.