27 May 2020

Bill Gates’in Yeni Marifeti

Microsoft, sözde “güvenilir haber” kampanyasına ortak oldu. “Publicis” adlı medya şirketinin sahibi olduğu bu sistemin arkasında büyük ilaç firmaları ve önde gelen reklam şirketleri var.

 “NewsGuard” (Haber Polisi) adı verilen reyting sistemi, haberleri belli kategorilere ayırıyor. Yeşil kategoridekiler en güvenilir, kırmızı kategori ise güvenilmez. Aslında bu bal gibi sansür. Özellikle korona haberlerini belli bir süzgeçten geçirip izleyiciye sunmanın çok kurnazca yolu. 

Mesela Newsguard'a göre koronavirüs Wuhan'daki laboratuvarlardan çıkmadı. Oysa bilim henüz bu konuda son sözü söylemedi. Üstelik çok ciddi deliller Wuhan'ı gösteriyor.

Sansürün böylesi şeytanın bile aklına gelmezdi. Bu uygulamanın en büyük ortağı ise dünya devi ilaç şirketleri. Düne kadar bilimsel yayınlarda benzer bir sansürü uygulayan ilaç şirketleri, şimdi de tüm medyada bu yolla beyinleri formatlayan bir kampanya yürütüyorlar.

Bill Gates'in kurucusu olduğu Microsoft ile de ortaklık kuran NewsGuard, böylece sansür ağını genişletmeye başladı. Bundan böyle Microsoft Edge browser kullanıcıları bu reytinglere kolayca ulaşabilecekler. Sözkonusu yazılım, başta ABD, İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalya olmak üzere dünyanın önde gelen kütüphanelerine kuruldu. Bu yıl içinde çok daha fazla ülkeye yayılması planlanan sistem, sözde haberlerin güvenilirliğini belirleyerek okuyucuya yardımcı oluyor. Oysa düpedüz sansür uyguluyor. Zira kırmızı işaretli gördüğünü haberleri hızla geçmenizi ve yeşil işaretli haberlere yoğunlaşmanızı istiyor.

Telefonununuza veya bilgisayarınıza bu yazıulımı kurduğunuz andan itibaren tüm Google ve Bing aramalarınızda reyting işareti görebileceksiniz. Büyük Birader (!) sizin adınıza karar verecek; ne neyi okumanız, neye inanmanız gerektiği konusunda size rehberlik edecek. Oysa bu yazılımın arkasındaki “Publicis” adlı reklam şirketi sigara ve çocukların tükettiği sağlıksız gıdaların reklamını yaptığı için eleştirilerin odağında. Mesela meşhur Marlboro reklamları ile ünlenen ve yüzmilyonlarca insanı nikotine alıştırarak onların ölümüne sebep olan Leo Burnett reklam ajansı da Publicis'in çatısı altındaki firmalardan biri.

NewsGuard'ın CEO'su Gordon Crovitz'in şu açıklaması çok manidar: “İlişki ağımızı genişlettik ve böylece, görünmeyene ve yeni teknolojilerin öngörülemeyen sonuçlarına yönelen Microsoft'a kadar uzatmış olmaktan memnuniyet duyuyoruz.”

“Ölümle kurkutup sıtmaya razı etmek”  diye bir söz vardır. Korona da tıpkı böyle bir vesile oldu. Böylece enformasyon alanında çalışan firmalar, tüm dünyayı parmaklarında oynatabilime fırsatıne ele geçirdiler ve bu imkânı sonuna kadar kullanıyorlar.

Bize düşen ise her zaman olduğu gibi uyanık olmak ve bize sunulan her bilgiyi “hakikat” terazisinden geçirmek.