Hacı Bektaş Velide Kendözin Bilmek yahut Men Arefe
Türkler
İslamiyet anlayışları içinde kendini bilmek meselesine çok önem verdiler.
Mevlana, Yunus Emre ve elbette Hacı Bektaş Veli bu konu üzerinde önemle durdu.
“Men arefe nefsehu fekad arefe rabbahu”
hadisi, Hacı Bektaş Velî’de oldukça sık kullanılır. Bu sözle, kendi nefsini
bilen, idrak eden insanın Allah’ın zatını da idrak edebileceği anlatılır. Bu
anlatım daha öce işaret ettiğimiz üzere Yunus Emre ve nice erenlerin
düşüncesinde yer alıyordu. Kendözün bilmek özüne vakıf olmak; hakikat içinden
kendine ve hayata bakmak bu olsa gerektir. Hacı Bektaş Veli’de marifet
kapısının makamları: “Edep, korku, perhizkârlık, sabır ve kanaat, utanmak,
cömertlik, ilim, miskinlik, marifet, kendini bilmektir. Marifette bulunan on
makamdan biri görüleceği üzere kendini bilmektir. “Araya ilmile bula özinde
Serâ’dan Arşa değin kendüzinde”, der.
Hacı
Bektaş Veli “Zirâ, kim biregü Rahmân ile
şeytanî seçildiğini bilmeyince hem kendiyü dahi bilmez ve bir kimesne kendüzin
bilmeyince Çalap Taâlâ’yı dahi bilmez”, diyerek kendözün bilmek meselesine
temas eder. Bir medeniyet meselemiz var ise eğer bunun şüphesiz yolu batının
teknolojisini iktibastan önce ciddi bir ilmi, felsefi ve hatta sanat derinliği
gerektiren varlıkla kuracağımız ilişkiye kendimizden başlayacağımız kendözün
bilmek, kendini tanımak ve kendiliğini bilmek meselesi öncelikli olmalıdır.
Zira bu konuda birlik oluşturan toplumlar kendi kültürleri içerisinden
insanlığa yol açmışlar ve insanlığın birikimi üzerinden kendiliklerini
yenileyebilmişlerdir.
Hacı Bektaş ilimsiz
varılan yolun sonu karanlıktır der. Kendini bilmek meselesi de ilim işidir. Ona
göre kişi ilm ile aramalı ve yeren göğe değin kendi özünde kendini tanıyarak
Hakk’ı tanımalıdır: Dahi çok nesneler bildirdi
Hakk bil Ve likın agız açup söylemez dil Pes imdi Hakk ne kim bildürdi iy yar
Hakikat kılınuz sıdk-ıla ikrar Zira Hakk söze inanmak gerekdür Çalap lutfına
tayanmak gerekdür Ne kim bildürdise Hakk bil iy didar Pes andan nefsüne algıl haberedir
Bu degül nefsini bilmek, yalanam Diye kim ben fulan oglı fulanam Budur kim ilm ile bile işini Yiye ilm-ile
bula özünde Araya ilm-ile bula özinde Sera' dan Arş'a değin kendüzinde Zira
arş ile ferş aralığında Neler var hod bilürsın sağlığında
Hak
ile batılı ayırmak için insan kendini yahut kendindekini bilmelidir: Er oldur bunları kendüde bula Pes andan
benzer ol bir yahşı kula Bu resme bilicek er kenduzini Çalap'dan bile ol
(kendü) özini Bu sözden ına'rifet ehli ne diler Pes andan âlim olma didiler Çü
ismün alim oldı ey dil-ârâm Hakk'ı bilmekde sen dahi kıl aram. Pes imdi
kendüzin bilmekliği er Bu vaz'ıla yazup kılduk mükerrer Ki rahman kankıdur
şeytani kankı seçildi bildiler âkıl u ankı. Hacı Bektaş yolu da kendini
bilmek yoludur. Kendüzin bilmek Hakkı bilmektir. Men arefe hadisi de böylece
izah edilmiş oluyor.
İşte
şeytandan kurtulup Hakk’a vuslat için gönül ve aşk arasında insan kendini
bilmelidir: Bile şeytan nedür Rahman ne hırfat
Gönül kankısıla kim tuta ülfet Kaçan ülfet tuta Rahman'a gönli Her işi olmaya
önlü vü sonlu Hemen-dem ışk irer ol gönli okur Yürür ol şeytanun boynını tokur
Müyyesser olur ana külli halvet Özine yüz tutar her türlü devlet Hak'a bu
vazıla ışk ilter anı Asan budur didi Veyse’l-Karani Kişi bu işleri bilse
hakikat Ana vasl olmaya hiç dürlü fürkat Budur kendüzini bilmek hevası Bulan
bilmeyendur Hakk'a âsi (Abdurrahman Güzel, Ahmed Yesevi, Hacı Bektaş Veli,
Yunus Emre ve Kaygusuz Abdal' da Dört Kapı Kırk Makam, Türk Kültürü Ve Hacı
Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 41, 2007, 68-69)
Hacı
Bektaş Veli de görüleceği üzere kendi olgunlaşma yolunda kendini bilmek yahut
men arefe bahsini ortaya koymuştur. Kendimizi bilmek ve tanımak bizdekini
tanımak yoluyla kendiliğimize vuslat ile olgunlaşmak varlıkla kuracağımız
ilişki ve modern zamanlardaki pek çok arıza bakımından önem taşıyor. Lakin
bunlardan daha önemlisi medeniyet meselemiz açısından insan tasavvurumuz içinde
kendini bilmek meselesini halletmemiş, bu konuda aile, eğitim ve toplum
bütünlüğünü sağlamamış insanların bir medeniyet çerçevesi içinde kendilerini
ortaya koymaları zor görünmektedir. İster bir dindarlık eylemi isterse de onun
da içinde olduğu medeniyet meselesi bakımından kendimizi bilmek konusunu
yeniden ve dikkatle erenlerin yolumuza koyduğu ışıkları da dikkatle okuyarak
geleceğe bakmamız önemlidir diye düşünüyoruz.
Not:
Sivas’ta kardeşliğimizle birlikte yakılmak istenen hayatını kaybeden canlara
rahmet diliyorum.
Vesselam