Kâşgarlı aksakaldan anıtmezar risâlesi
19. Asrın başında yaşayan Kâşgar Türklerinden Nasrullah Ali Kâşgarî (milâdî:1830-1895) adlı aksakalın öğütlerinden derlenip “Kâşgarlı Aksakaldan Öğütler” adıyla neşredilen kitaptan okuduğum “Anıtmezar risâlesi” ni Türk-İslâm âlemi istifade eylesin diye Türkiye Türkçesiyle sadeleştirerek hülâsa ettim. Kâşgarlı Aksakal anlatıyor:
Kâşgar ülkesinde zulümle aynı
mânaya gelen Kamalovist inkılâplar yüzünden Kâşgar halkınca sevilmeyen Kamalov
adında zorba bir “önder” vardı. Öldüğünde devlet bütçesinden yüklü tahsisatla
fâsık ve zâlim Çin ülkesinden getirilen mimarların yaptığı mozoleye, yâni
anıtmezara defnedildi. Devlet protokolünde birinci derecede ziyaret edilmesi
gereken mekân olarak anayasa ile mecbur kılındı. O gün bugündür Kamalovist
zümreler ve siyaset erkânı ta’zimde bulunuyorlar.
KÂŞGAR’DA KAMALOV’UN MOZOLESİNİ ZİYARET ETMEK
MECBURÎDİR
Kâşgar ülkesinde ziyaret
edilecek ulu mekân Kamalov’un anıtmezarı değil, Kâşgarlı Hacı Mahmud-u Velî’nin
türbesidir. Fakat bu mazlum ülkeyi
ziyaret eden her devlet erkânı Kamalov’un mozolesini ziyaret etmek ve ululamak
mecburîyetindedir. Kâşgar milletinin inancına karşı yapılmış anıtmezar o
günden beri Hacı Mahmud-u Velî’nin ülkesinin İslâmî sûretini kirletip bahtını
kara eylemektedir.
“TANRI YATTIĞI” İÇİN MOZOLE İBADET YERİ SAYILIYORMUŞ
Eski Yunan / Grek kültüründen
kalma kötü ruhlu bir mimariye sahip anıtmezar Kâşgar ülkesinin bağrında
Firavunların mezarları gibi durmaktadır. Kâşgar Türkleri bu meşum mekânı
kendilerine yapılmış bir hakaret olarak görüyorlar. Çünkü putperest inançlarda mozole, içinde
“tanrı yattığı” için ibadet yeri sayılıyormuş. Daha fenası, ülkenin bağrına
dikilen Kamalov’un mozolesi putperest Karya Kralı Mozoleus’un adından
gelmiş olmasıdır. Sözlüğe göre Mozoleus, Fransızca’da tapınak mezar mânasına
geliyor. Roma putperest krallarının mozoleleri ilk ve en meşhur örneklerdir.
Mozole âdeti Çin diyarına bu putperest ülkelerden getirilmiş. Mozolenin diğer
mânası da içinde yatan ölünün “ben ölmedim” demekmiş. Bu, tek Tengriye, yâni
Allah’a şirk koşmaktır. Kâşgar ülkesinde böylesine tağutî bir mekânı ziyaret
etmek büyük günah. Kâşgarlı Türkler tarihlerinin hiçbir döneminde önderleri
için yapılan mezarlara mozole yahut anıtmezar dememişler, türbe yahut kümbet
demişlerdir.
ANITMEZAR ESKİ YUNAN TAPINAKLARININ KOPYASIDIR
Kâşgar ülkesine kâfir Çin’den
getirilen Kamalov’un Anıtmezarı putperest eski Atina’nın sembolü olan Yunan
tanrıçası Atena adına yapılan Akropolis’in tıpkısıdır. Hem de ne idüğü belirsiz
Sümerlerin mimari sanatından ilham alınmış. Seyyahlar anlatırlar ki, Amerika
ülkesinin ilk başkanı Waşington’un mezarına benzetilmeye çalışılmış.
Kamalovistler Kamalov’un anıtmezarını
zulüm olsun diye Kâşgar’ın en görkemli mevkiine mazlum Kâşgar milletinin
vergileriyle inşa ettirdiler. Kâşgar Müslümanları, yüreklerine sokulan hançer
gibi her gün evlerinin penceresinden meşum anıtmezarı görmektedirler. Hacı
Mahmud-u Velî’nin şehrinin çehresi kirlendi, Yunan şehrini andırır oldu. Kâşgar
ülkesi için yüz kızartıcı bir alâmet olan anıtmezarın içinde Çinlileşmekle eş
mânaya gelen Kamalovizm’in inkılâp müzesi var ki inkılâplardan canı yanan
Kâşgar halkına hakaretin daha büyüğüdür bu. Firavunların mezarlarında hususî
eşyalarının saklandığı gibi bu müzede Kamalov’un şahsî eşyaları
sergileniyormuş. Firavunların balmumu heykelinden ilham alınarak yapılan yarım
gövde ve baş heykelleri sıra sıra diziliymiş.
ANITMEZAR KÂBE’YE MUHALİF OLARAK YAPILDI
Daha da ileri giden Kamalovistler anıtmezarı bâtıl inançlarına göre
kutsallaştırdılar. Çinlilerin baskısıyla anıtmezarı Müslümanların Kâbe’sine,
Kamalov’un kitabı “Utuk” u da Kur’ân-ı
Kerîm’e karşı takdis ettiler. Kıtlık ve yokluk yıllarında mazlum Kâşgar
halkından zorla alınan vergiler bu uğursuz mekâna harcandı. Anıtmezara giden
mermer döşeli yolların kenarlarında Kâşgar Türklüğüyle uzaktan yakından alâkası
olmayan Hitit aslanlarının heykelleri sıra sıra arz-ı endam ediyormuş. Çevre
mimarisi Roma sitelerine ve meydanlarına benzesin diye dünyanın en pahalı
mermerleriyle döşenmiş. Anlatıldığına göre binaların tavanları renkli ve altın
varaklı İtalyan mozaikleriyle süslenmiş. Bunca sözü tağutî bir alâmet olan
anıtmezar için niye sarf ettim? Kâşgar milleti Kamalov’un Anıtmezarının
kaldırılması için var gücüyle mücadele etmeli ve Kâşgar ülkesi bu şenî mekândan
arınıp pâk edilmelidirler.
Aksakalın anlattıklarının
hülâsası böyle. Anıtmezar zulmü, 19. asırda Kâşgarlı Müslümanların
Kamalovistlerden çektikleri zulmün küçük bir parçasıdır. Aksakalın risâlesini
kitaptan okumanın tadı başka.(ilbeyali@hotmail.com)