Statik gelecek karşısında durağan yapı ve değerler
Günümüz itibarıyla Dünyamız önemli bir dönüm noktasına gelmiş
durumda. Küresel dengeler, uluslararası ilişkiler, haklar, Bilim, teknoloji, özgürlükler,
adalet, eşitlik, enerji, ticaret, çevre, tarım, insanlığın geleceği gibi insanlığı
ilgilendiren tüm hususlarda dünyadaki mevcut yapılanmanın ciddi sorunları var.
Yeni dengeler, yeni siyaset biçimleri, yeni değerler, yeniden
yapılanma arayışları söz konusu.
Dünyanın yeniden şekillenmeye başladığı bir zaman diliminde ülkemiz
açısından da çok önemli değişim ve karar süreçleriyle yüz yüzeyiz.
Vizyonumuzu da bu perspektiften yeniden belirlemek durumundayız. Bu
durum doğal olarak güçlü ve zayıf yönlerimizin, sorunlarımızın ve mevcut
gerçekliklerimizin yeniden değerlendirilerek stratejik planlama yapılmasını
gerekli kılmaktadır.
Eğitim, Demokrasi, hak, eşitlik, özgürlük, adalet gibi herkesin ve
her kesimin kabullenebileceği değerler, devletin bütün kurumlarıyla birlikte ve
eğitimin evrensel talepleri doğrultusunda yeni bir yapısal bakış açısına
kavuşturulmalıdır.
Millet adına yürütülecek ve milletin sesi olacak bir yaklaşımla
demokrasi ve hukuk ekseninde olduğu gibi Eğitimde de bir yeniden yapılanma süreci
yaşamamız gerekiyor.
Vizyon sahibi bir ülke olabilmemiz yolunda atanmışların liyakat, mizan
ve vicdan sahibi olmaları gelişmişliğin olmazsa olmazlarımızdandır.
Soyut olan, Ancak doğru bir eğitim süreci ile somutlaşabilen
Liyakat, mizan ve vicdan, hayati fonksiyonları tıkanmış bir toplumu
diriltebilir.
Tarih boyunca bütün eğitim sistemleri Siyasal, Toplumsal ve
Ekonomik değişme ve gelişmelerden etkilenmiştir. Devletin etki alanı
genişledikçe eğitilmiş bireylere olan gereksinimde artmış, bunun sonucunda bu
hizmetleri gerçekleştirecek bireyleri yetiştiren eğitim sistemleri, Toplumların
geleceğini güvence altına almak amacıyla, o toplumun Kültürel, politik, ekonomik vb. özelliklerini
benimsemiş ve uygulayabilen yeni kuşakların yetiştirilmesinde önemli işlevler
görmüştür.
İnsanlık tarihindeki her gelişme ve ilerleme bir birikimin
sonucudur, tersi de aynı şekilde; Bir anda gerçekleştiği kabul edilen her olay
yine belirli bir zihinsel, duygusal ve eğitimsel gelişmişlik düzeyi gerektirmektedir.
Asımın neslini ve Ömerleri beklerken toplumda beklentilerin çok uzağında
örnekler ile karşı karşıya kalınmasını lokal bir vakıa olarak algılamayız.
İslam filozofu Farabi; eğitimin amacı mutluluğu bulmak ve bireyi
topluma yararlı hale getirmektir derken Öğretim ve eğitim kavramlarını
ayrıştırmış, Öğretim kuramsal erdemler oluşturmak, eğitim ise ahlaki
erdemleri ve iş sanatlarını var etme
yöntemidir diyerek kurumsal ve yapısal
bir sistemi işaret etmiştir.
Bilginin durağan olmayan hızlı, statik ve sürekli gelişmişliği karşısında
siyaset, değerler, yapı ve kurumsal sürekliliğin durağan oluşu artık eğitimin
evrensel ve toplumsal taleplerini karşılayamamaktadır.
Türkiye artık kendisini kuşatan, dayatılan lokal kuşatılmışlıkları
aşarak realiteleri zorlamak, yeni stratejiler geliştirerek hem bölgesel hem de
tüm dünyada önemli adımlar atmak sürecine girmiştir.
Bu durum doğal olarak güçlü ve zayıf yönlerimizi, sorunlarımızı ve
imkânlarımızı yeniden değerlendirerek stratejik planlama yapmamızı gerekli
kılmaktadır.
Bir sıçrama noktasının eşiğinde durduğumuzu ve bu süreçte atılacak
doğru adımların Türkiye’yi taşıyacağı ufukları mutlaka hesaba katmalıyız.
Hiçbir değer yargısına inanmayan, yaşadığı an ve zaman itibariyle
geçerli akçe olan, moda sanal bir görüntü ile her türlü ışıltılı hayatı,
gayrimeşruluğu; Takiyye, aldatma, yalan ve maske ile kapatmaya çalışan deist
bir gençlik ile karşılaşıyorsak eğer, Eğitim anlayışımız ve uygulamalarımızdaki
dönüşümü, geçmişi ve bugünü, aradaki
değişimi ve farklılıkları iyi analiz etmeli, tüm gerçekliği ile masaya
yatırmalıyız.
Geçmişte eğitim sadece yaşama hazırlık süreci olarak görülürken
bugün eğitimin yaşamın bir parçası ve yaşamla iç içe olduğu gerçeği ortaya
çıkmıştır.
Geleceğimiz adına; Teknoloji, demokrasi, hukuk alanında olduğu gibi
Eğitimde de ahlak eksenli bir yeniden yapılanma süreci yaşamamız gerekiyor.
Vesselam.